کولونی

معنی کلمه کولونی در فرهنگ فارسی

شهریست در [ پروس - رنان ] کشور فدرال آلمان در ساحل رودخانه راین دارای ۱٠۱۴٠٠٠ تن جمعیت و کلیساهای عالی بسبک گتی این شهر را رومیان بنا کردند . صنایع بافندگی شیمیایی آبجوسازی شیشه گری مکانیکی آن رونق دارد و دانشگاه آن معروف است . کلن بمناسبت داشتن آبهای معطر مشهور به اودکلنی شهرت بین المللی یافته . در جنگ دوم جهانی نصف آن تخریب شد . پس از جنگ جهانی دوم پایتخت آلمان غربی گردید .

معنی کلمه کولونی در فرهنگستان زبان و ادب

[زیست شناسی] ← پس روده ای

جملاتی از کاربرد کلمه کولونی

بخشی که در آن امروز باغ دریایی واقع شده است تا اواسط قرن نوزدهم یک میدان خارج از دیوار تدافعی بود. در سال ۱۸۶۲ یک باغ کوچک بر اساس دستور شهردار امپراتوری عثمانی شهر به وجود آمد. پس از آزادی بلغارستان در سال ۱۸۷۸ میلادی شهردار میهال کولونی پیشنهاد داد که یک باغ شهری و یک پارک ساحلی در سال ۱۸۸۱ به وجود آید و با وجود سوء ظن مبلغ کوچکی به او داده شد. در نتیجه باغ دریایی به ۲۶٬۰۰۰ مترمربع گسترش یافت و به ترتیب با توجه به طرح مهندس مارتینیس فرانسوی توسعه یافت.
او در زمان کمپین روزنامه‌ها، مجله پست آفریقای غربی را تأسیس کرد و سپس به جنبش اعتراضی برای ترک پادشاه بلژیک لئوپولد دوم از کولونی خصوصی کنگو پیوست. در طول حکمرانی لئوپولد بر کنگو، حدود ده میلیون نفر کشته شدند.
استعمارگری اسپانیا در قاره آمریکا در سال ۱۴۹۲ میلادی آغاز شد. این روند به طیف گسترده‌ای از اکتشافات توسط اروپایی‌ها انجامید که در قرون ۱۵ تا ۲۰ میلادی موجب استعمار ملل بسیاری در قاره‌های آمریکا و آسیا گشت. در نتیجهٔ این روند امپراتوری اسپانیا، با کولونی بزرگی در قارهٔ نوین، شکل گرفت.
پیش از آیسخولوس، فرونیخوس نمایشنامه‌نویسِ دیگر یونانی، دو نمایشنامه دربارهٔ جنگ یونان با ایران نوشته بود. یکی غارت میلتوس (نوشته شده در ۴۹۳، ۲۱ سال پیش از نمایش اسخیلوس) در بیانِ نابودیِ کلونیِ ایونیانِ آتن در آسیای صغیر به دست ایرانیان که فرونیخوس را برای نشان‌دادن این شکستِ ناخوشایند و پافشاری‌اش بر واگذاری این کولونی توسط آتن، جریمه کردند و قانونی تصویب شد که از آن پس، از اجرای آن[کدام؟] جلوگیری شد و دومی زنان فنیقی یا زنان صیدا (نوشته شده در ۴۷۶، چهار سال پس از نمایش آیسخولوس) که بیانگر همان رویدادهای روایت‌شده در این نمایش‌نامهٔ آیسخولوس بوده و به دست ما نرسیده‌است.
در سال ۱۷۶۱، لوپز تقاضای شهروندی داد. با اینکه بر اساس قانون ۱۷۴۰ انگلستان هر شخص بعد از هفت سال زندگی در کولونی بدون توجه به دین می‌توانست شهروند شود درخواست او رد شد. یهودی دیگری به نام ایزاک الیزر نیز وضعیت مشابهی با او داشت.