کندوله

معنی کلمه کندوله در لغت نامه دهخدا

کندوله. [ ک ُ ل َ /ل ِ ] ( اِ ) به معنی کندوک است که خمی باشد از گل ساخته که غله در آن کنند. ( برهان ) ( آنندراج ). آوند شکسته ، مانند خمره که در آن غله ریزند. ( ناظم الاطباء ). کندو تاپو. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
آن کس که بود ز درس حکمت خالی
بر گفته او نقیضه آرم حالی
گوید که خلاء نزد خرد هست محال
کندوله من چیست ز گندم خالی.ابن یمین ( از فرهنگ جهانگیری ).رجوع به کندو و کندوک و کنور شود.
|| سفال که کوزه و کاسه و خم شکسته باشد. ( برهان ) ( آنندراج ). سفال شکسته. ( ناظم الاطباء ).
کندوله. [ ک َ ل َ ] ( اِخ ) اسم طایفه ای است از ایلات کرد ایران و در کندوله هلیلان سکنی دارند. ( از جغرافیای سیاسی کیهان ص 60 ).
کندوله. [ ک َ ل ِ ] ( اِخ ) دهی از دهستان حومه بخش اشنویه است که در شهرستان ارومیه واقع است و 125 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
کندوله. [ ک َ ل ِ ] ( اِخ ) قصبه مرکزی دهستان دینور از بخش حومه شهرستان کرمانشاه است و 3085 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).
کندوله. [ ک َ ل ِ ] ( اِخ ) دهی از بخش سنجابی است که در شهرستان کرمانشاهان واقع است و 140 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

معنی کلمه کندوله در فرهنگ معین

(کُ لَ یا لِ ) (اِ. ) نک کندو.

معنی کلمه کندوله در فرهنگ عمید

= کندو

معنی کلمه کندوله در فرهنگ فارسی

قصبه مرکزی دهستان دینور بخش صحنه شهرستان کرمانشاه واقع در ۵۲ کیلومتری شمال باختر صحنه کوهستانی و سردسیر دارای ۳٠۸۵ تن سکنه محصول توتون و میوه .
( اسم ) کندو کندوک : گوید ( حکیم ) که خلا نزد خرد هست محال کندول. من چیست ز گندم خالی . ( ابن یمین )

معنی کلمه کندوله در ویکی واژه

نک کندو.

جملاتی از کاربرد کلمه کندوله

از مهم‌ترین شهرهایی که دارای بهترین و با کیفیت‌ترین باغات انگور در ایران هستند می‌توان به شهرهای قزوین، تاکستان و اسفرورین در استان قزوین، گهرو در استان چهارمحال و بختیاری، مشکین‌شهر در استان اردبیل، ملایر در استان همدان،بروجرد در استان لرستان ارومیه در استان آذربایجان غربی، قوچان و کاشمر در استان خراسان رضوی، زهک و زابل در سیستان، شاهرود در استان سمنان، اراک و خشکرود در استان مرکزی، مراغه و ملکان در استان آذربایجان شرقی، ابهر و خرمدره در استان زنجان و همچنین یاسوکند در استان کردستان و کندوله در استان کرمانشاه اشاره کرد.[نیازمند منبع]
دینور دارای یک نقطه شهری به نام شهر دینور و سه دهستان به نام‌های دهستان دینور (مرکزی) به مرکزیت شهر دینور، دهستان حُر به مرکزیت روستای موئینه، دهستان کندوله به مرکزیت روستای کندوله تشکیل شده‌است.
امیرآباد یک روستا در ایران است که در دهستان کندوله در شهرستان صحنه استان کرمانشاه واقع شده‌است. امیرآباد ۳۰ نفر جمعیت دارد.
در دهستان کندوله کردهای هورامی بومی و نیز کردهای سوران که از شهرزور در نزدیکی سلیمانیه به این منطقه کوچ کردند نیز زندگی می‌کنند. در دهستان حر کردهای کلیایی نیز ساکن‌اند که به گویش و لهجۀ کردی خود که شامل کردی کلهری، مایانی و کلیایی است تکلم می‌کنند.