کلوته

معنی کلمه کلوته در لغت نامه دهخدا

کلوته. [ ک ُ ت َ / ت ِ ] ( اِ ) کلاهی را گویند گوشه دار و پر پنبه که بیشتر بجهت طفلان دوزند و گوشه های آن را در زیر چانه ایشان بندند. ( برهان ). کلاهی که پنبه دار باشد و گوش اطفال را بپوشد و بعضی درویشان نیز بر سر گیرند. ( آنندراج ). کلوته. کلاهی گوشه دار که بین آستر و رویه آن را پرپنبه کنند و آن را کودکان و نیز صوفیان پوشند و گوشه های آن را در زیر چانه بندند. ( از فرهنگ فارسی معین ) :
صوفی شدی و صوف سیه شد لباس تو
چون صوفیان کلوته به سر بر عقیق رنگ.سوزنی ( از آنندراج ).بر نهی میزر و کلوته به سر
دل پی سیم و چشم در پی زر.اوحدی ( از آنندراج ). || دامک دوشیزگان و دخترکان هم هست و آن روپاکی باشد مانند دام که دخترکان بر سر کنند و به عربی شبکه خوانند و بعضی گویند کلوته ازبرای دخترکان بمنزله کلاه است پسران را و به این معنی با کاف فارسی هم آمده است و اصح آن است. ( برهان ).دامک دوشیزگان که بمنزله کلاه است مرپسران را و آن روپاکی باشد مانند دام که دخترکان بر سر کنند و به تازی شبکه نامند. ( ناظم الاطباء ). || روپاک و مقنعه را گویند عموماً. ( برهان ). || بمعنی حلقه دام. ( برهان ) ( از ناظم الاطباء ) ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
زمانه کرد مرا مبتلا به گردش او
گهی به نای کلوته گهی به پای کتب.طیان ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه کلوته در فرهنگ معین

(کُ تَ یا تِ ) (اِ. ) = گلوته : ۱ - کلاهی گوشه دار که لای بین آستر و رویة آن را بر پنبه کنند و آن را کودکان و نیز صوفیان پوشند و گوش های آن را در زیر چانه بندند. ۲ - روپاکی مانند دام که دخترگان بر سر گذارند، شبکه .

معنی کلمه کلوته در فرهنگ عمید

کلاهی که لای آن آستر و رویۀ آن پنبه دوخته باشند و روی گوش ها را بپوشاند، کلاه گوشی.

معنی کلمه کلوته در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - کلاهی گوشه دار که لای بین آستر و روی. آنرا پر پنبه کنند و آنرا کودکان و نیز صوفیان پوشند و گوشهای آنرا در زیر چانه بندند : ( صوفی شدی زخوف سیه شد لباس تو چون صوفیان کلوته بسر بر عقیق رنگ ) . ( سوزنی ) ۲ - روپاکی مانند دام که دختر کان بر سر گذارند شبکه .

معنی کلمه کلوته در ویکی واژه

گلوته:
کلاهی گوشه دار که لای بین آستر و رویة آن را بر پنبه کنند و آن را کودکان و نیز صوفیان پوشند و گوش‌های آن را در زیر چانه بندند.
روپاکی مانند دام که دخترگان بر سر گذارند؛ شبکه.

جملاتی از کاربرد کلمه کلوته

مراکز عمده شامل دنیدن (شهر اصلی)،اومارو (زادگاه جنت فریم)، بالکلوته، آلکساندرا و مراکز گردشگری شامل کویینزتاون، نیوزیلند و واناکا می‌باشد. کایتانگاتا در جنوب اوتاگو منبع مهم زغال‌سنگ است. رودخانه‌های ویتاکی و کلوته بیشتر نیروی برق‌آبی کشور را تأمین می‌کنند.