کشف الاسرار

معنی کلمه کشف الاسرار در فرهنگ فارسی

تفسیری است به فارسی بقلم میبدی که آنرا تحت تاثیر تفسیر خواجه عبدالله انصاری نوشته و بدو موضوع توچه داشته : نخست ایراد همه اقوال مفسران عامه در وجوه قرا آت و تفسیر آیات و احکام و غیره دوم تفسیر آیات طبق نظر عرفا و درین مورد تاویلات غریب با عبارات دلفریب و اشعار لطیف آورده . این تفسیر کامل ترین تفسیر صوفیانه فارسی است .

معنی کلمه کشف الاسرار در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] کشف الاسرار (ابهام زدایی). کشف الاسرار ممکن عنوان برای کتاب های ذیل باشد: • کشف الاسرار (منذری)، اثر عربی علامه عمر بن مسعود بن ساعد المنذری، متوفای (۱۱۶۰ ق)• کشف الاسرار فی شرح الاستبصار (جزائری)، الیف سید نعمت الله جزائری ، از علمای قرن یازدهم هجری• کشف الأسرار و عدة الأبرار (میبدی)، تالیف ابو الفضل، رشید الدین میبدی بر اساس تفسیر خواجه عبدالله انصاری
...
[ویکی فقه] کشف الاسرار (منذری). «کشف الاسرار المخفیة فی عالم الاجرام السماویة و الرقوم الحرفیة» اثر عربی علامه عمر بن مسعود بن ساعد المنذری، متوفای (۱۱۶۰ ق)، پیرامون علوم و اسرار مخفی و نهانی است که در اجرام و کواکب آسمانی و همچنین اسراری که در حروف وجود دارد سخن می گوید.
مؤلف، در ضمن این دو موضوع اصلی، مطالب دیگری را مانند اخلاق، شناخت و معرفت خدا و... بیان می نماید.
ساختار
کتاب، در سه جلد تالیف شده است و از نظر مطالب دارای حجم زیاد با محتوای بسیار خوب و عالی می باشد. کتاب با مقدمه مولف آغاز و مطالب در سه جلد، در شش جزء و هر جزء، در چندین باب، تنظیم شده است. نویسنده مباحث را با تقریر اصول و مبانی علم نجوم، علت نیاز به آن و مختصات هر برج، آغاز کرده، پس از توضیح کواکب سبعه و تاثیرات آن ها در سعادت و نحوست، به بحث از تسخیر کواکب سبعه و مطالب مربوط به هر یک از آن ها پرداخته، پس از بحث و بررسی علم حروف مرقومه و اسرار آن، به تعریف علم تکسیر، استخراج اسماء، اظهار ارواح نورانیه و... پرداخته است. در پایان، مباحثی پیرامون تسخیر روح و جن، بیان گردیده است. مؤلف، در بیان مطالب از آیات و روایات نیز استفاده نموده است.
گزارش محتوا
مؤلف، در مقدمه بیان می کند که شریف ترین، بلند مرتبه ترین، با فضیلت ترین، پرسودترین و کامل ترین مطالب و علوم، عبارت است از دست یابی و رسیدن به حقایق علوم و معارف و دقت و بازرسی در نکته ها و لطایف علوم، به خصوص علوم پیرامون اسرار مخفی در اجرام آسمانی و اسرار موجود در حروف؛ چون این علم، به نفسه از سایر علوم برتری دارد. جلد اول، جزء اول و دوم را در خود جای داده است.
جزء اول
...

جملاتی از کاربرد کلمه کشف الاسرار

«وَ تَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَ عَدْلًا» پایان کتاب کشف الاسرار
پس از جنگ دوم جهانی و خروج رضاشاه و انتصاب شاه جوان یک جو آزادی بیان در کشور ایجاد شده بود. از جمله محصولات این محیط جدید کسانی بودند که به سنتهای مردم انتقاد می‌کردند. از جمله احمد کسروی شریعت سنگلجی حکمی زاده و دیگر همکاران آنها در مجله پیمان بودند که نقدهای تندی به شیعه اثنی عشری می‌کردند. علی‌اکبر حکمی زاده کتاب اسرار هزارساله را در ۱۳۲۲ منتشر کرد و خمینی در پاسخ به او کتاب کشف الاسرار را منتشر کرد.