کزازی

معنی کلمه کزازی در فرهنگستان زبان و ادب

{tetanic} [علوم پایۀ پزشکی] مربوط به کزاز

جملاتی از کاربرد کلمه کزازی

مشخص شده‌است که دوزهای زیاد یا تجویز طولانی‌مدت (۲۴ ساعت یا بیشتر) منجر به انقباضات کزازی رحم، پارگی رحم، خونریزی پس از زایمان و مسمومیت آب می‌شود که گاهی کشنده است.
افزایش کوتاه مدت سیناپسی ناشی از افزایش احتمال رهایی نوروترنسمیتر از پایانه‌های سیناپسی در پاسخ به پتانسیل‌های عمل نورون پیش سیناپسی است. سیناپس‌ها برای مدت کوتاهی به دلیل افزایش مقدار بسته‌های ترنسمیترهای رهایی در پاسخ به هر پتانسیل عمل، تقویت می‌شود. بسته به مقیاس زمانی که بر اساس آن عمل می‌کند رشد سیناپسی به عنوان تسهیل‌کننده عصبی، تقویت سیناپسی یا تقویت پس از حالت کزازی طبقه‌بندی شده‌است.
‌از مشاهیر بزرگ این ایل می‌توان به غلامرضاخان ارکوازی (برجسته‌ترین شاعر و عارف ایلامی) و شاکه بولی (دومین شاعر بزرگ ایلامی) و در عصر حاضر به شهلا مظفری شاعر و نویسنده با تالیفی به مقدمه و گزینش اساتیدی چون دکتر میرجلال الدین کزازی و دکتر عبدالحمید ضیایی بعنوان کتاب برتر سال به درجه هنری ۱ معادل دکتری هنر تجلیل شد، اشاره کرد که نام و آوازهٔ آنها در تمام مناطق کردنشین نام آشناست.
جلال‌الدین کزازی آن را تصحیح کرده است.
نخستین ترجمهٔ ایلیاد از سعید نفیسی به همت شرکت بنگاه ترجمه و نشر کتاب در سال ۱۳۳۳چاپ شده و سال‌ها تنها ترجمه از ایلیاد در زبان فارسی بود. دومین ترجمه از جلال‌الدین کزازی توسط نشر مرکز در سال ۱۳۶۸ منتشر شد که ترجمهٔ باستان‌گرایانه یا آرکائیک محسوب می‌شود. اما هر دو ترجمه در اتخاذ زبان ترجمه، وامدار ادبیات شاهنامه هستند.