کرمانشاهی

معنی کلمه کرمانشاهی در لغت نامه دهخدا

کرمانشاهی. [ ک ِ ] ( ص نسبی ) منسوب به کرمانشاه. از مردم کرمانشاه. ( فرهنگ فارسی معین ). || ساخته و پرداخته یا حاصل از ناحیه کرمانشاه ، چون : گیوه ٔکرمانشاهی و روغن کرمانشاهی. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه کرمانشاهی در فرهنگ عمید

۱. از مردم کرمانشاه.
۲. مربوط به کرمانشاه: لهجهٴ کرمانشاهی.
۳. تهیه شده در کرمانشاه: روغن کرمانشاهی.

معنی کلمه کرمانشاهی در فرهنگ فارسی

محمد خان
( صفت ) منسوب به کرمانشاه ۱ - از مردم کرمانشاه اهل کرمانشاه . ۲ - ساخته و پرداخت. کرمانشاه : گیو. کرمانشاهی روغن کرمانشاهی .
منسوب به کرمانشاه . از مردم کرمانشاه

معنی کلمه کرمانشاهی در دانشنامه آزاد فارسی

کرمانشانی
(یا: کرمانشاهی)، از گویش های کردی در شهر کرمانشاه. در این گویش تأثیر فارسی بیشتر است تا دیگر گویش های کردی. صامت های این گویش همان صامت های فارسی است جز این که به جای v فارسی از w (مثل «و» عربی) استفاده می شود. در کرمانشانی اگر تکیه روی پیشوند قرار گیرد، زمان حال سادۀ فعل معنای التزامی پیدا کند.
50010800

معنی کلمه کرمانشاهی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] کرمانشاهی (ابهام زدایی). کرمانشاهی ممکن است اسم برای اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • آقاعبدالله کرمانشاهی، از علمای مجاهد ایران در قرن سیزدهم هجری• آقامحمدعلی کرمانشاهی، فرزند ارشد وحید بهبهانی و از علمای شیعه در قرن دوازدهم هجری قمری• خطیب کرمانشاهی، واعظ، ادیب، متکلم و فقیه امامی قرن دوازدهم• محمدباقرمیرزا خسروی کرمانشاهی، شاعر و نویسنده سده سیزدهم• محمود بهبهانی کرمانشاهی، از علمای شیعه در قرن سیزدهم هجری قمری• میرزا حسن کرمانشاهی، از علمای شیعه در قرن سیزدهم هجری قمری• سیدمرتضی نجومی کرمانشاهی، از علمای معاصر شیعه
...

جملاتی از کاربرد کلمه کرمانشاهی

ایل جاف به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند: بزرگ‌ترین آنها، جاف عراق یا مرادی است که در عراق به سر می‌برند. گروه دوم، جاف جوانرودی است شامل پانزده تیره، از جمله:رضائى؛ولدبیگی،باشوکی؛رستم بیگی؛شکری،قبادی،باباجانی و... هستند. گروه سوم، جاف گوران یا کرمانشاه / کرمانشاهی است شامل هشت تیره، از جمله گهواره و تفنگچی و قلخانی که هر سه در اوایل سده سیزدهم به اتحادیه گوران (از فرقهٔ اهل حق یا علی اللّهی) پیوستند و طایشه‌ای / تایشه‌ای و قادرمیرویْسی و نیریژی و بی بیانی / بیویانی که سنّی مذهب‌اند.
در حال حاضر در استان فارس، گروهی از کردها زندگی می‌کنند که خود را کرونی می‌نامند این گروه در حدود ۱۰۰۰ خانوار هستند که در روستاهای شیراز و کازرون و سپیدان زندگی می‌کنند. سه روستا صد در صد کرد و ۱۱ روستای مشترک با فارسها. اینها به زبان کردی کرمانشاهی صحبت می‌کنند. ۱۷ خانوار از کردهای شیراز هنوز کوچ روی می‌کنند. در لارستان فارس ۱۰ هزار نفر کرد هستند که پیرو مذهب اهل سنت شافعی بوده‌اند.
احمد زنگنه با تأسیس بنیاد خیریه زنگنه به جمع‌آوری بچه‌های خیابانی اقدام کرده بود و به آن‌ها آموزش‌های خیاطی و برق و … داده می‌شد. این بنیاد با شناسائی دانش آموزان نخبه کرمانشاهی به آن‌ها بورس تحصیلی اعطا کرده و تا دانشگاه از آن‌ها حمایت می‌کرد.[نیازمند منبع]
توشه عمر یا بانگ عمر نام یک تصنیف است با خوانندگی غلامحسین بنان و شعری از معینی کرمانشاهی است. این تصنیف با عبارت زیر آغاز می‌شود: «چون درای کاروان در میان شبروان/بانگ عمر ما می رسد به گوش».
او در مصاحبه خود در برنامهٔ تلویزیونی دورهمی بیان کرد که در هرمزگان بزرگ شده است ولی اصالتاً کرمانشاهی است.
اجتماع ایرانیان نروژ طیف وسیعی از گروه‌های اتنیکی ایران مانند ایرانیان بلوچستانی، ایرانیان تُرک آذربایجانی، ایرانیان کُردستانی، ایرانیان عرب خوزستانی، ایرانیان فارس، ایرانیان لُرستانی، ایرانیان سمنانی، ایرانیان شمالی، ایرانیان مازنی، ایرانیان کُرد کرمانشاهی و ایرانیان لُر بختیاری را شامل می‌شود.