کتلت

معنی کلمه کتلت در لغت نامه دهخدا

کتلت. [ ک ُ ل ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) قسمی خوراک که با گوشت کوبیده یا چرخ شده تهیه کنند و آن انواع مختلف دارد. ( فرهنگ فارسی معین ). گوشت کوبیده یا چرخ کرده و با لپه پخته مخلوط شده که به قطعات کرده و در روغن برشته شده باشد.
کتلة. [ ک ُ ل َ ] ( ع اِ ) یک لخت فراهم آورده از خرما و گل و لای وشلم و جز آن. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( آنندراج ). || پاره ای از گوشت. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). کَتلَه. ج ، کُتَل. ( اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). || ( اِخ ) موضعی است. ( منتهی الارب ).
کتلة. [ ک َ ل َ ] ( ع اِ ) رجوع به کُتلَة در معنی پاره ای از گوشت شود.

معنی کلمه کتلت در فرهنگ معین

(کُ لِ ) [ فر. ] (اِ. ) خوراکی که با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی و تخم مرغ درست می کنند.

معنی کلمه کتلت در فرهنگ عمید

نوعی خوراک که با گوشت کوبیده یا چرخ شده، سیب زمینی، آرد، و تخم مرغ تهیه می شود.

معنی کلمه کتلت در فرهنگ فارسی

نوعی خوراک که باگوشت کوبیده یاچرخ شده درست میکنند، شامی کباب
( اسم ) قسمی خوراک که با گوشت کوبیده و یا چرخ شده تهیه کنند و آن انواع مختلف دارد .

معنی کلمه کتلت در دانشنامه آزاد فارسی

کُتْلِت
کُتْلِت
( از واژۀ فرانسوی côttlet) غذایی در اصل روسی که در آشپزخانۀ ایرانی از گوشت چرخ کردۀ گوساله، پیاز رنده شده، تخم مرغ، سیب زمینی نیم پز رنده شده، شیر، گرد لیمو و نان، و نمک و فلفل فراهم می آید. مخلوط آن را با دست به اشکال دایره یا بیضی درمی آورند و در تابۀ روغن جوش سرخ می کنند. کتلت را نیز چون شامی با نان یا پلو سفید، به همراه گوجه فرنگی حلقه حلقه بریدۀ در روغن تفت داده و سیب زمینی خلالی سرخ شده صرف می کنند. کتلت را جز با گوشت گوساله، با گوشت چرخ کردۀ ماهی اُزون برون یا میگو نیز درست می کنند.

معنی کلمه کتلت در ویکی واژه

خوراکی که با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی و تخم مرغ درست می‌کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه کتلت

در ادامه محمد موحدی آزاد، دادستان کل ایران، از دادستانی‌های سراسر کشور خواست تا با کسانی که بعد از انفجارها در فضای مجازی و رسانه‌ای به گفته او «محتوای کذب و خلاف قانون و دارای وصف مجرمانه» منتشر کرده‌اند، «با قاطعیت» برخورد شود. در همان روز انفجارهای کرمان، محمد شجاع، پزشک ساکن بجنورد، با همرسانی عکس کتلت و نوشتن «در آپارتمان ما بوی کتلت پیچیده» بازداشت شد. روز بعد یک نفر در یزد بازداشت شد.
فصل اول مجموعه پویانمایی تلویزیونی آمریکایی باب‌اسفنجی شلوارمکعبی، ساخته شده توسط زیست‌شناس دریایی و انیماتور سابق، استیون هیلنبرگ قسمت‌هایی از مجموعه پویانمایی باب‌اسفنجی است که از ۱ مه ۱۹۹۹ تا ۳ مارس ۲۰۰۱ از شبکه نیکلودئون پخش شد و شامل ۲۰ قسمت نیم ساعته است. این مجموعه ماجراجویی‌های شخصیت اصلی و دوستان مختلفش را در شهر خیالی زیر آب بیکینی باتم روایت می‌کند. این فصل با صداپیشگی تام کنی، بیل فیجرباک، راجر بومپاس، کلنسی براون، مستر لارنس، جیل تالی، کارولین لارنس، مری جو کتلت و لوری آلن همراه بود.‌ در میان صداپیشگان اصلی، اولین صداپیشگان مهمان که در این نمایش حضور داشتند، ارنست بورگناین و تیم کانوی بودند که به ترتیب صداپیشگی شخصیت‌های ابرقهرمانی، مرد دریا و پسر صدفی را برعهده داشتند.
مجموعه فیلم‌های باب اسفنجی شلوارمکعبی متشکل از پویانمایی/لایو اکشن‌های‌ کودکانه-کمدی آمریکایی است که بر اساس مجموعه پویانمایی تلویزیونی به همین نام ساخته شده و ادامه یافته است. توزیع کننده این مجموعه پارامونت پیکچرز است. در این مجموعه صداپیشگان تلویزیونی اصلی حضور دارند: تام کنی، بیل فیجرباک، راجر آلبرت بومپاس، کلنسی براون، مستر لارنس، جیل تالی، کارولین لارنس، ماری جو کتلت و لوری آلن. کانال باب اسفنجی