معنی کلمه کتاب اخلاق در دانشنامه اسلامی
از جمله عواملی که مترجم را به ترجمه ی این کتاب وا داشته، ارزش اخلاقی و جایگاه معنوی نویسنده است نه نحوه ی تالیف و شیوه ی نگارش و امثال آن و در مورد اثر این کتاب می گوید: اثری که این کتاب در خواننده ی خود باقی می گذارد بیش از آنکه مرهون خصوصیات کتاب باشد مدیون ویژگی های روحی و برجستگی های اخلاقی مؤلف است. مرحوم شبر در تطبیق کتاب خویش با دیگر کتب اخلاقی چنین به نظر می رسد که بیش از هر چیز تحت تاثیر «احیاء العلوم غزالی» بوده است چنانچه در بسیاری از مباحث، عین عبارت احیاء العلوم را نقل کرده است و می توان گفت نوشته مرحوم شبر خلاصه ای اصلاح شده از کتاب غزالی است که در سال ۱۲۲۵ ه ق روز چهارشنبه در ۲۷ربیع الاول به پایان رسیده است. نوع ترجمه ی بکار گرفته شده چیزی است بین ترجمه ی آزاد و ترجمه ی تحت اللفظی، و ترتیب و عناوین کتاب را بر مبنای اصل قرار داده بجز بحث صفات رسول گرامی صلی الله علیه و آله وسلّم که برای جلوگیری از تکرار، آن را ترتیبی دیگر داده است. اولین بار چاپ قسمتی از آن توسط مؤسسه ی نشر روح در ایران در سال ۱۳۶۴ ه ش بوده و سپس چاپ کاملش با اصلاحاتی توسط انتشارات هجرت در اختیار خوانندگان قرار گرفت.
ساختار کتاب
کتاب مرحوم سید شبر مشتمل بر یک مقدمه و چهار رکن است. و شیوه ی ایشان در طرح مباحث این است که آیات مربوطه را در ابتدای بحث آورده و روایات را گاهی لابه لای مطالب و گاهی مقدم بر آنها بعنوان دلیل و شاهد ذکر می کند. در بیان علت این که کتاب را به چهار رکن تقسیم کرده می فرماید: برای این که خلق نیکو را بشناسیم لازم است قبلا ارکان و اعضاء صورت باطنی انسان را بشناسیم، صورت باطنی هر انسانی چهار رکن دارد که عبارتند از: ۱. قوه ی علم. ۲. قوه ی غضب. ۳. قوه ی شهوت. ۴. قوه ی ارتباط عادلانه بین قوای سه گانه ی مذکور. هنگامی که این چهار رکن در باطن کسی زیبا شد حسن خلق بدست می آید. و نیز بعد از بحث در این چهار رکن و افراط و تفریط آنها، پایه های اخلاق حسنه را به چهار قسمت (حکمت و شجاعت و عفت و عدل) تقسیم می کند و می گوید: این چهار حالت، زیبایی چهار جزء صورت باطنی انسانند و هیچ کس به جز رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم در این زیبایی ها به حد کمال نرسیده و بخاطر همین امر، خداوند در قرآن او را مدح کرده است. «انک لعلی خلق عظیم»
← مقدمه
...