کاپیتول

معنی کلمه کاپیتول در فرهنگ عمید

= کلابرگ

معنی کلمه کاپیتول در فرهنگ فارسی

تلی بود در قسمت غربی شهر رم و آن کوچکترین تل از تلهای هفتگانه رم بود و قریب ۴٠ ذرع ارتفاع داشت و رومیان برفراز آن معبدی برای ژوپیتر ساخته بودند .

معنی کلمه کاپیتول در دانشنامه آزاد فارسی

کاپیتول (Capitol)
عمارتی واقع در بالاترین نقطۀ تپۀ کاپیتول در واشینگتن، محل استقرار قوۀ مقننۀ ایالات متحده امریکا، متشکل از دو مجلس نمایندگان و سنا. این بنا در قرن ۱۹ ساخته شد.

جملاتی از کاربرد کلمه کاپیتول

پنسیلوانیا در تاریخش پنج بار قانون اساسی تصویب کرده‌است: ۱۷۷۶، ۱۷۹۰، ۱۸۳۸، ۱۸۷۴ و ۱۹۶۸. پیش از آن برای یک قرن پنسیلوانیا توسط خاندان پن اداره می‌شد. پایتخت پنسیلوانیا شهر هریسبورگ است. مجلس در کاپیتول ایالتی این شهر برگزار می‌شود.
در همین حال که مک‌کلاین و فارل در حال بازگشت هستند، افراد گابریل شبکه‌های تلویزیونی را هک می‌کنند و تصویر ساختمان کاپیتول در همهٔ شبکه‌ها نشان داده می‌شود. در زیر صفحه نوشته‌هایی نشان داده می‌شود و سپس ساختمان کاپیتول منفجر می‌شود. مک‌کلاین سریع به خیابان می‌رود و ساختمان کاپیتول را از دور می‌بیند و می‌فهمد که این یک ویدئوی ساختگی بوده و برای وحشت‌زده کردن مردم، پخش شده‌است.
در جریان درگیری مسلحانه در اتاق‌های مجلس، یک متجاوز توسط نیروهای انتظامی در داخل کاپیتول مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بعداً بر اثر جراحات وارده درگذشت. در نتیجه موارد اضطراری پزشکی در طول همان روز سه نفر دیگر جان خود را از دست دادند. گزارش شده‌است که سه بمب دست‌ساز کشف شده‌است: یکی در محوطه کاپیتول، یکی در دفاتر کمیته ملی جمهوری‌خواه و یکی در کمیته ملی دموکراتیک نزدیک به کاپیتول.
کتنیس و رو به متحد و دوست یکدیگر بدل می‌شوند؛ اما رو توسط یکی دیگر از پیشکش‌ها به سختی زخمی می‌شود و کتنیس آن پیشکش را با پیکان تیری می‌کشد. کتنیس تا هنگامی که رو نمرده، برای او آواز می‌خواند و بر روی جسد او گل می‌ریزد که نشان از تمرد او در برابر خواستهٔ کاپیتول دارد. در حرکتی بی‌سابقه برای کتنیس از منطقهٔ رو، نانی به عنوان هدیه می‌فرستند.
اگر چه به کتنیس به عنوان یک قهرمان خوش‌آمد گفتند، هیمیچ به او هشدار داد که در حال حاضر، به خاطر تحریک کاپیتول و مبارزه‌طلبی، تبدیل به یک هدف شده‌است. پس از آن پیتا که فهمیده اقدامات کتنیس در حین مسابقات بخشی از یک ترفند برای به دست آوردن همدردی مخاطبان بوده، دل شکسته و رنجور می‌شود. اما کتنیس مطمئن نیست که چه احساسی نسبت به او دارد.
میزوری یک سیستم پارلمان دو مجلسی دارد: مجلس نمایندگان میزوری ۱۶۳ عضو دارد که به مدت چهار تا ترم دو ساله می‌توانند در مقام خود خدمت کنند. تیم جونز (ج) سخنگوی مجلس است. مجلس سنای میزوری نیز ۳۴ عضو دارد که می‌توانند به مدت دو ترم چهار ساله در مقام خود خدمت کنند. پیتر کیندل (ج) ریاست سنا را بر عهده دارد. مجلس سنا و نمایندگان ایالت در کاپیتول ایالت میزوری قرار دارد. این ساختمان، دیوان عالی ایالت میزوری، و دیگر ادارات دولتی ایالت در شهر پایتخت میزوری، یعنی جفرسون سیتی قرار دارند.
۸ ژانویه توییتر اعلام کرد حساب کاربری ترامپ را برای همیشه مسدود کرده‌است. توییتر علت این تصمیم را «تشویش و ترغیب به خشونت» از طرف ترامپ عنوان کرده‌است. بیش از ۸۸ میلیون نفر ترامپ را در توییتر دنبال می‌کردند. اقدام توییتر پس از حمله طرفداران ترامپ به کاپیتول انجام گرفت.
کتابخانه و موزه جیمی کارتر و کاپیتول ایالت جورجیا نیز در اینجا قرار دارند.
معروف‌ترین اقدامات نی در کنگره، مربوط به تلاش‌ برای اصلاحات انتخاباتی در پی رای‌گیری آشفته سال ۲۰۰۰ در فلوریدا و حمایت وی از کمپین "ایستادن برای فولاد" و قوانین ناشی از آن بود. نی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶، رئیس کمیته مدیریت مجلس بود. وی به عنوان رئیس آن کمیته، بر امور مجموعه کاپیتول نظارت می‌کرد و اغلب به عنوان "شهردار تپه کاپیتول " شناخته می‌شد.