کاویانی

معنی کلمه کاویانی در لغت نامه دهخدا

کاویانی. ( ص نسبی ) کاویان. منسوب به کاوه. ( یادداشت مؤلف ). درفش کاویانی ، درفش کاوه است. اختر کاویان. رجوع به کاویانی درفش شود.

معنی کلمه کاویانی در فرهنگ عمید

مربوط به کاوه، شخصیت اساطیری شاهنامه.

معنی کلمه کاویانی در فرهنگ فارسی

کاویام منسوب به کاوه

جملاتی از کاربرد کلمه کاویانی

سازمان درفش کاویانی یکی از سازمان‌های فرهنگی و سیاسی برون‌مرزی و هوادار حکومت پهلوی بود که اعضای بلندپایه آن توسط حکومت جمهوری اسلامی ترور و کشته شدند.
کجا افسر و کاویانی درفش کجا آن همه تیغهای بنفش
در وزن ۷۷ کیلوگرم امین کاویانی نژاد در اول با نتیجه ۹ بر ۳ کیم هیون-وو از کره جنوبی را مغلوب کرد. وی در دور بعد با نتیجه ۵ بر ۳ دلشاد آمانگلدیف از ازبکستان را از پیش رو برداشت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله با نتیجه ۱ بر ۱ از سد لیو روی از چین گذشت و به دیدار فینال راه یافت. کاویانی نژاد در مرحله فینال با آکژول محموداف قهرمان جهان و نایب قهرمان المپیک از قرقیزستان پیکار کرد که در نهایت با شکست برابر این حریف سرشناس به مدال نقره رسید.
در وزن ۷۲ کیلوگرم امین کاویانی نژاد پس از استراحت در دور اول در دور دوم مقابل آزات سادیکوف از قزاقستان با نتیجه ۸ بر ۶ به پیروزی دست یافت. وی در دور بعد و در مرحله نیمه نهایی مقابل روسلان تسارف قهرمان آسیا از قرقیزستان با نتیجه ۳ بر یک مغلوب شد و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در این دیدار با نتیجه ۲ بر یک محمود بخشیلوف از ازبکستان را از پیش رو برداشت و به مدال برنز رسید.
دو پایانه مسافربری برون‌شهری در شهر کرمانشاه وجود دارد. پایانهٔ مسافربری شهید کاویانی برای انتقال مسافران بین شهری بوسیلهٔ مینی بوس، اتوبوس و خودروسواری مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو شرکت ایران پیما و شرکت تعاونی مسافربری شماره ۷ در خیابان مدرس و شرکت تی بی‌تی در میدان مصدق دارای مراکز فروش بلیط هستند. پایانه مسافربری دیگر با نام پایانه مسافربری راه کربلا محل نقل و انتقال مسافران شهرستان‌های غرب استان و نیز کشور عراق است.
در وزن ۶۶ کیلوگرم امین کاویانی‌نژاد در دور اول با نتیجه ۹ بر صفر رقیبش مانیش از هند را مغلوب کرد. وی در دور دوم مقابل بک کونوربایف از قرقیزستان با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی رسید. کاویانی‌نژاد در دور سوم و در مرحله یک چهارم نهایی شوگو تاکاهاشی از ژاپن را با نتیجه ۴ بر ۲ مغلوب کرد و راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله مقابل آلن میرزویان از روسیه با نتیجه ۵ بر ۲ شکست خورد و راهی دیدار رده‌بندی شد. کاویانی در این دیدار آبیلایخان آمزیف از قزاقستان را با نتیجه ۵ بر یک مغلوب کرد و صاحب مدال برنز شد.
بدو گفت کاین کوس و زرینه کفش به نیک اختری کاویانی درفش
چو گردد علم کاویانی درفش رخ مدعی چیست؟ زرد و بنفش
هوا شد به سان پرند بنفش ز تابیدن کاویانی درفش
در وزن ۷۲ کیلوگرم امین کاویانی نژاد پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه ۸ بر صفر یان چن از چین تایپه را شکست داد و به مرحله نیمه نهایی رفت. وی در این مقابل روسلان تسارف از قرقیزستان با نتیجه ۳ بر صفر مغلوب کرد و راهی دیدار فینال شد. کاویانی نژاد در دیدار فینال با نتیجه ۸ بر صفر ابراگیم ماگومادوف از قزاقستان را شکست داد و به مدال طلا دست یافت.
تو شو اختر کاویانی بدار سپهبد نیاید سوی کارزار
وقت آن شد کز اژدهای قلم کاویانی علم، برافرازی
کاوه و کاویان در حقیقت اشاره به شخصیت اساطیری کاوه و درفش کاویانی او دارد و به گفته اکبر قهری به نوعی پرچم آزادی و آزادی‌خواهی ایرانیان در فضا می‌باشد.
برو گر کنم روی هامون بنفش نشانه کنم کاویانی درفش
در وزن ۷۷ کیلوگرم امین کاویانی نژاد در دور نخست با نتیجه ۹ بر صفر آردیت ندوج از آلبانی را از پیش رو برداشت وی در دور دوم با نتیجه ۶ بر صفر مقابل نیکولوز چیخایدزه از گرجستان پیرورز شد. کاویانی نژاد در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی ارکان ارگن از ترکیه را با نتیجه ۱۰ بر ۵ مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه ۸ بر صفر سرگئی استپانوف دارنده مدال طلای زیر ۲۳ سال اروپا از روسیه را از پیش رو برداشت و راهی دیدار فینال شد. کاویانی نژاد در دیدار پایانی مقابل تاماس لوای دارنده مدال برنز زیر ۲۳ سال جهان از مجارستان با نتیجه ۵ بر ۱ مغلوب شد و به مدال نقره رسید.
هوا سرخ و زرد و کبود و بنفش ز تابیدن کاویانی درفش
می نهادم نعل در آتش فریدون را به مهر دزد چرم کاویانی برد از دکان من
در وزن ۷۷ کیلوگرم امین کاویانی نژاد در دور نخست با نتیجه ۳ بر ۱ ساجان از هند را مغلوب کرد. وی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۱ بر ۱ لیو روی از چین را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه ۳ بر ۱ از سد دمیو ژاداریف از قزاقستان گذشت و به دیدار فینال راه یافت. کاویانی نژاد به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو در دیدار پایانی حاضر نشد و به مدال نقره رسید.
فراز سرش کاویانی درفش جهانی ازو سرخ و زرد و بنفش