کاسپین

معنی کلمه کاسپین در لغت نامه دهخدا

کاسپین. [ ی َ ] ( اِخ ) نام طایفه ای بوده که در سواحل جنوبی بحر خزرسکنی داشته اند. ( التدوین ). طایفه کاسپین که از شعب مارد یا مازد است از شعب دیگر جری تر و پر دل تر بوده اند و غالباً از کوهستان مازد تجاوز کرده بطرف جلگه های سمت جنوب کوه مازد بتاخت میرفته اند و شهر قزوین را بعضی از محققین مسکن طایفه کاسپین میدانند. ( التدوین ). پروفسور هرتسفلد گوید: اگر اسمی باید به سکنه ٔایران قبل از آریائی ها داده شود کلمه کاسپین شایسته است. ریشه این کلمه را ما میتوانیم در بسیاری از نقاط ایران بیابیم و روشن تر از همه در بحر کاسپین ( خزر ) است بنا بر رأی هانری فیلد ریشه کاسی همان کاسپی است. اصل کاس بوده در حالت جمع کاسیپ میشده ( بنابر نقل یونانیان ). ( کرد و پیوستگی نژادی او ص 234 ).
کاسپین. [ی َ ] ( اِخ ) ( خلیج... ) رجوع به کاسپین ( دریا ) شود.
کاسپین. [ ی َ ] ( اِخ ) ( دریای ِ... ) دریای کاسپین در نقطه ای که بمحاذات قسمت بالای هیرکانی ( ایالت گرگان ) میرسد در واقع صورت دریا بخود میگیرد و این صورت را تا پای کوهستان مدی ( ماد ) و ارمنستان دارد زیرا که قسمت سفلای این کوهسار بشکل هلال است و درست در کنار دریا ختم میشود و فی الحقیقة عمق خلیج کاسپین رامیسازد . در این سواحل چون از دریا بجانب قله کوه برویم طوایف مختلف می بینیم که متدرجاً بر دامنه ها قرار دارند... ( کرد و پیوستگی نژادی او ص 162 - 163 ). رجوع به خزر ( دریا ) شود.

معنی کلمه کاسپین در فرهنگ فارسی

دریای کاسپین در نقطه که بمحاذات قسمت بالای هیرکانی (ایالت گرگان ) میرسد و در واقع صورت دریا بخود میگیرد

معنی کلمه کاسپین در فرهنگ اسم ها

اسم: کاسپین (پسر) (فارسی) (تلفظ: caspian) (فارسی: کاسپین) (انگلیسی: caspian)
معنی: آبی سپید زار، کرانه

جملاتی از کاربرد کلمه کاسپین

مردم روستای ایراء همچون مردم روستا وسکاره به گویش قصرانی که زیر مجموعه گویش‌های مازندرانی گونه است صحبت می کنند. دیگر روستاهای لواسان بزرگ به ترکیبی از زبان‌های کاسپین و زبان فارسی صحبت می‌کنند که سهم زبان مازندرانی در آن بیشتر است.
در جام حذفی استقلال بیست‌وپنجمین حضور خود را پشت سر گذاشت. آبی‌پوشان از دور یک‌شانزدهم نهایی وارد مسابقات حذفی شدند و با شکست دادن تیم‌های کاسپین قزوین، ملوان انزلی و ذوب‌آهن اصفهان به دور نیمه‌نهایی بازی‌ها راه یافتند. استقلال در این مرحله به مصاف مس کرمان رفت و با پذیرش شکست ۱−۲ در خانه از رسیدن به فینال مسابقات بازماند.
جزیره باتکاچنی (روسی: Баткачный) یک جزیره در دریای کاسپین است. این جزیره درست در دهانه‌های رود ولگا و در منطقه‌ای جای دارد که بسیاری از جزایر دلتایی وجود دارند.
خاک کوچصفهان بر روی زمینی جلگه‌ای در مشرق رشت واقع شده در میان «نورود «در انتهای شرقی و «خمام رود» در حاشیه غربی ونهرهای کوچک متعددی که از سفیدرود منشعب شده به طرف دریای کاسپین سرازیر می‌شوند (مانند: توشا جوب، بهار جوب، میرزا جوب، سالار جوب و غیره …) قرار دارد و اطراف آن را شالیزارها فرا گرفته‌اند اقلیم معتدل، خاک‌های آبرفتی و حاصلخیز جلگه ای، رودخانه‌های فراوان و پرآب ناشی از بارش کافی جملگی زمینه‌ساز اصلی وطبیعی فعالیت‌های کشاورزی شده هست [۲۲]
حملهٔ چنگیز خان به خوارزم، علاءالدین محمد را وادار کرد که به همراه پسرش به جزیره‌ای در دریای کاسپین فرار کند. جایی که او در آنجا به‌علت پلورزی مُرد.