کارتر
معنی کلمه کارتر در فرهنگ عمید

کارتر

معنی کلمه کارتر در فرهنگ عمید

محفظه ای در اتومبیل که میل لنگ و شاتون ها را دربرمی گیرد، جعبۀ میل لنگ.

معنی کلمه کارتر در دانشنامه عمومی

کارتر (فیلم ۲۰۲۲). کارتر ( به کره ای: 카터 ) یک فیلم اکشن و دلهره آور محصول سال ۲۰۲۲ سینمای کره جنوبی به کارگردانی یونگ بیونگ - گیل با بازی جو وون، لی سونگ جه، جونگ سوری و کیم بومین است. این فیلم حول محور یک مأمور مخفی می چرخد که به وسط یک مأموریت مرموز پرتاب می شود. در حالی که حافظه اش را از دست داده است. این فیلم توسط کمپانی نتفلیکس در ۵ اوت ۲۰۲۲ منتشر شد.
فیلم کارتر راجع به مأموری به نام کارتر است که در اتاق یک هتل بین راهی بیدار می شود اما چیزی در مورد خودش یا حتی نامش به خاطر نمی آورد. او که هیچ خاطره ای از گذشته خود ندارد، به دل مأموریت خطرناکی فرستاده می شود. او باید هنگام فرار از مرگ که سایه به سایه به دنبالش است، هویت خود را کشف کند و بفهمد چگونه سر از اینجا درآورده و این صدای مرموزی که در گوشش او را کارتر صدا می زند کیست…
فیلمبرداری در استان چونگچئونگ شمالی در اواخر ژوئن ۲۰۲۱ انجام شد.
ظرف ۳ روز پس از اکران، فیلم کارتر ۲۷٫۳ میلیون ساعت بازدید را ثبت کرد و در رده ۱۰ فیلم برتر جهانی ( غیر انگلیسی ) کمپانی نتفلیکس برای هفته اول تا ۷ اوت، رتبه ۱ را کسب کرد و در مجموع در ۹۰ کشور، وارد لیست ۱۰ فیلم برتر شد.
کارتر (موتور). کارتر ( به روسی: картер، به فرانسوی: carter؛ برگرفته از نام مخترع آن، جان هریسون کارتر ( ۱۸۱۶–۱۸۹۶ ) ) در یک موتور درون سوز پیستونی، به محفظه ای که میل لنگ در آن قرار گرفته، گفته می شود. در کاربردِ عامیانه، به جای «کارتر»، از واژهٔ «کارتل» نیز استفاده می شود.
کارتر بزرگ ترین محفظهٔ درون موتور را تشکیل می دهد. در موتور خودرو، کف کارتر مخزنی است که روغن موتور داغ در آن جمع می شود تا پیش از بازگشت به موتور خنک شود.
کارتر از میل لنگ و شاتون در برابر اشیای خارجی حفاظت می کند.
معنی کلمه کارتر در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه کارتر

جملاتی از کاربرد کلمه کارتر

برژینسکی دکترین کارتر را توسعه داد که ایالات متحده را متعهد به استفاده از نیروی نظامی برای دفاع از خلیج فارس کرد. در سال ۱۹۸۱ رئیس‌جمهور کارتر مدال آزادی ریاست جمهوری را به برژینسکی اهدا کرد.
بزرگترین ۱۶ تک‌آهنگ معروف که در سال ۲۰۰۶ از جانی کش و جون کارتر در یک آلبوم گرداوری شده‌است. این قسمتی از مجموعه آلبوم‌های بزرگترین ۱۶ تک‌آهنگ معروف منتشرشده توسط لگسی رکوردینگز است. ۳۳۳٫۰۰۰ کپی از آن در مه ۲۰۱۳ در ایالت متحده فروخته شد.
در پایان، انتقام‌جویان برای تونی استارک مراسم وداع می‌گیرند. پس از مراسم، ثور به نگهبانان کهکشان می‌پیوندد. استیو راجرز با استفاده از تونل کوانتومی سنگ‌های ابدیت و میولنیر را سر جایش می‌گذارد و در نهایت در کنار معشوقه‌اش، پگی کارتر زندگی می‌کند. در زمان حال نیز استیو راجرز پیر می‌شود و سپر خود را به سم ویلسون می‌دهد.
طبق سند بی‌بی‌سی خمینی در نیمه آبان ۱۳۴۲ مخفیانه به دولت جان اف کندی پیام می‌دهد که از حملات لفظی‌اش سوء تعبیر نشود زیرا او از منافع آمریکا در ایران حمایت می‌کند. همچنین او در نوفل لوشاتو خط‌مشی تعامل بی‌سرو صدا با آمریکا را در پیش گرفته بود؛ البته این تعامل با آمریکا نه از طریق میرزا خلیل کمره‌ای بلکه توسط ابراهیم یزدی از اعضای نهضت آزادی صورت می‌گرفت. وی در ۱۳۵۷ وعده‌های مفصل و مشخصی به جیمی کارتر داده بود.
ازتو بی کارتر تو باشی هم گر از این دلبران وفا خواهی
بخدمت هر آن کس که پر کارتر به قربت همان کس سزاوار تر
وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ او آنست که بیافرید هفت آسمان و هفت زمین فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ در شش روز وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَی الْماءِ و عرش او بر آب بود لِیَبْلُوَکُمْ تا بیازماید شما را أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا که کیست از شما نیکو کارتر وَ لَئِنْ قُلْتَ و اگر گویی إِنَّکُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ که شما انگیختنی‌اید از خاک از پس مرگ لَیَقُولَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا خواهند گفت کافران إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِینٌ (۷) که نیست این سخن مگر جادویی آشکار
آنها به فعالیت حرفه‌ای در کنار یکدیگر برای مدت ۳۵ سال ادامه دادند تا اینکه با مرگ جون کارتر در سال ۲۰۰۳ پایان پذیرفت. درست چهار ماه پس از مرگِ جون، جانی کش نیز درگذشت.
انقلاب ۵۷ آخرین ضربه برای از هم پاشیدگی روابط بین ونس و برژینسکی بود. با گسترش تحولات، این دو در موقعیت‌های اساسی متفاوتی قرار گرفتند. برژینسکی می‌خواست انقلاب را کنترل کند و به‌طور فزاینده ای پیشنهاد اقدام نظامی برای جلوگیری از به‌قدرت‌رسیدن خمینی را می‌داد، در حالی که ونس می‌خواست با جمهوری اسلامی کنار بیاید. در نتیجه، کارتر نتوانست یک رویکرد منسجم برای وضعیت ایران ایجاد کند. استعفای ونس در پی مأموریت ناموفق برای نجات گروگان‌های آمریکایی در مارس ۱۹۸۰، که به دلیل مخالفت‌های وی انجام شد، نتیجه نهایی اختلاف نظر عمیق بین برژینسکی و ونس بود.
این میکس‌تیپ در ابتدا کارتر ۶ نام داشت که در ادامهٔ روال نام‌گذاری مجموعه آلبوم‌های موفق لیل وین با نام دا کارتر نام‌گذاری شده بود. این امر منجر به ایجاد مناقشه شد؛ زیرا انتشار آلبوم برنامه‌ریزی‌شدهٔ دا کارتر ۵ از وین بارها در بحبوحهٔ اختلاف بین او و کش مانی رکورد به تعویق افتاده بود و طبق گزارش‌ها، کش مانی از انتشار آلبوم خودداری کرده بود. وین متعاقباً درگیر اقدامات قانونی علیه کش مانی شد و علناً از مالک این ناشر (و مربی تاگ) بردمن انتقاد کرد و همچنین به تصمیم تاگ برای نام‌گذاری آلبوم به افتخار او، پاسخ منفی داد. با این وجود، تاگ مدعی شد که او سعی در بی‌احترامی نداشته و وین «بُت» او بوده‌است.
لا جَرَمَ أَنَّهُمْ فِی الْآخِرَةِ هُمُ الْأَخْسَرُونَ (۲۲) براستی و سزا ایشان در آن جهان زیان کارتر همه زیان کاران‌اند.
برژینسکی در زمان خدمت در کاخ سفید، بر محوریت حقوق بشر به عنوان ابزاری برای قرار دادن اتحاد جماهیر شوروی در حالت تدافعی ایدئولوژیک تأکید کرد. با جیمی کارتر در کمپ دیوید، او در دستیابی به معاهده صلح مصر و اسرائیل کمک کرد.
امروز اگر عشق گناهست، هلالی فردا نتوان یافت گنه کارتر از من
نیست بی نامتر او را زقضا در ایوان نیست بی کارتر او را زقدر بر درگاه
عروس مرده یک پویانمایی تخیلی و موزیکال به کارگردانی برتون و مایک جانسون است که در سال ۲۰۰۵ و به روش استاپ موشن ساخته شده‌است. جانی دپ صداپیشهٔ ویکتور ون دورت و هلنا بونهام کارتر صداپیشهٔ امیلی (عروس مرده) است. برتون در این فیلم، بار دیگر توانست که از سبک آشنا و مخصوص به خودش مثل تقابل پیچیدهٔ نور و تاریکی و گیر افتادن بین دو دنیای متفاوت و متضاد استفاده کند. عروس مرده با فروش ۱۱۷ میلیون دلاری به موفقیت در گیشه دست یافت.
و گفت: چهل سال بر من بگذشت که مرا پیراهنی نو نبود مگر خرقه کهنه وقتی بحذیفه مرعشی نامه نوشت که شنیده‌ام که دین خود بدو حبه فروختهٔ و آن آنست که در بازار چیزی می‌خریدی او دانگی گفت: وتوبسه تسو خواستی او به سبب آنگه ترا می‌شناخت مسامحت کرد برای صلاحیت تو و اینحکایت بر عکس این نوشته‌اند و مادر کتاب معتمد چنین یافتیم و هم بحذیفه نوشت که هرکرا فضایل نزدیک او دوستر از گناه بود او فریفته است و هر که قرآن خواند و دنیا برگزیند او استهزا کرده است و من می‌ترسم که آنچه ظاهر می‌شود از اعمال ما بر زبان کارتر بود ازگناه ما و هرکرا درم و دینار در دل او بزرگتر از بزرگی آخرت چگونه امید دارد به خدای در دین و دنیاء خویش.
«وَ أَرادُوا بِهِ کَیْداً» و سازی خواستند ابراهیم را، «فَجَعَلْناهُمُ الْأَخْسَرِینَ» (۷۰) و ما ایشان را زیان کارتر و نومیدتر همه زیان کاران و نومیدان کردیم.
زبان انگلیسی در ایران ابتدا در دوران پهلوی مورد توجه قرار گرفت. محمدرضاشاه به عنوان پادشاه ایران؛ به زبان انگلیسی نیز مسلط بود. محمدرضاشاه چندین مصاحبه و گفت‌وگو با دیوید فراست، مارگارت تاچر، جان اف. کندی و جیمی کارتر به زبان انگلیسی داشته‌است. در موافقت‌نامهٔ حمل و نقل هوایی بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بخشنامه‌های بین‌المللی هواپیمایی باید به زبان روسی و انگلیسی یا فقط به زبان انگلیسی ارسال می‌شد.
فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری‌ عَلَی اللَّهِ کَذِباً که بود ستم کارتر از آن که آید و بر خدای دروغ سازد، أَوْ کَذَّبَ بِآیاتِهِ یا آن را بدروغ دارد، و رساننده را دروغ زن شمارد، إِنَّهُ لا یُفْلِحُ الْمُجْرِمُونَ. (۱۷) بدکاران را در پیروزی بهره نیست.
ساقی ز جام عشق به خسرو رسان نمی زیرا که مست کارتر از وی شراب نیست