کار افتادن

معنی کلمه کار افتادن در لغت نامه دهخدا

کار افتادن. [ اُ دَ ] ( مص مرکب ) با کسی معامله کردن. معامله افتادن. ( آنندراج ). کار ببودن. || سر و کار پیداکردن :
با روی تو گر چشم مرا کار افتاد
آری همه کارها به مردم افتد.کمال الدین اسماعیل. || حادثه. واقعه سوء. واقعه ای پیش آمدن. حادثه ای روی دادن. کار صعبی ببودن : حمزه تیر در کمان نهاد و بر آهو راست کرد که بزند، آهو با او بسخن آمد و گفت چرا از پس من همی آئی که ترا خود به خانه کار افتاده است. ( ترجمه طبری بلعمی ). اکنون کار افتاده است پشت و پناه من خدای عز و جل است. ( اسکندرنامه ، نسخه سعید نفیسی ). چون نزدیک این جماعت رسیدند و دانستند که کار افتاد براق حاجب فرمود تا عورات نیز به لباس مردان پوشیده شدند.( جهانگشای جوینی ).
کار با عمامه و قطر شکم افتاده است
خم در این مجلس بزرگیها به افلاطون کند.صائب.گر به جان کار من افتاد ملامت نکنید
که منم عاشق و این کار مرا افتاده ست.خواجه آصفی ( از آنندراج ).ما سیه روزان دمی از فتنه ایمن نیستیم
خال شد پامال خط با زلف کار افتاده است.میرزارضی دانش ( از آنندراج ).

معنی کلمه کار افتادن در فرهنگ معین

(اُ دَ ) (مص ل . ) ۱ - با کسی سر و کار پیدا کردن . ۲ - حادثه پیش آمدن .

معنی کلمه کار افتادن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) کار افتادن کسی را . حادثهای پیش آمدن او را واقعهای برای او اتفاق افتادن : [ حمزه تیر در کمان نهاد و بر آهو راست کرد که بزند آهو با او بسخن آمد و گفت : چرا از پس من همی آیی که تر خود بخانه کار افتاده است ] . ( ترجمه. تاریخ طبری ) یا کار افتادن کسی را با کسی یا چیزی . سرو کارش با او آن چیز افتادن : [ ما سیه روزان دمی از فتنه ایمن نیستیم خال شد پامال خط با زلف کار افتاده است ] . ( میرزا رضی )
با کسی معامله کردن حادثه روی دادن

جملاتی از کاربرد کلمه کار افتادن

فروپاشی روانی ممکن است برخی از ویژگی‌های اختلالات تنش‌زای حاد و اختلالات تنش‌زای پس از رویداد را به همراه داشته باشد، در این صورت، این اختلالات هرکدام در پاسخ به محرک تنش‌زای خارجی رخ داده و ممکن است با پریشان‌خوابی، کاهش تمرکز و تغییرات خلق‌وخوی همراه باشد. بااین‌حال، علائم فروپاشی روانی شامل مجموعهٔ آسیب‌های روانی بازآزموده شده، گسستگی شخصیت، اختلال شخصیتی، پرهیزگری و از کار افتادن پاسخ‌دهی عمومی است.
او در زندان با از کار افتادن دست چپ و بروز سایر علایم فلج، مواجه شد.
از کار افتادن توسط اچ‌ام‌ای‌اس سیدنی
تاری دید شدید و کوری و ضعف حتی از کار افتادن کبد گزارش شده.
در این نامه که مهدی کروبی، بهزاد نبوی، الهه کولایی، شهیندخت مولاوری، محسن آرمین، زهرا شجاعی، فیض‌الله عرب‌سرخی و غلامحسین کرباسچی از امضاکنندگان آن هستند، گفته شده که «جامعه امروز نگران تغییر قواعد جمهوریت و بی‌اثر شدن انتخابات و از کار افتادن همین اندک ظرفیت حل مسئله‌ای است که پس از حذف‌های بسیار، هنوز در دستگاه اجرایی و نظام سیاسی باقی مانده‌است و اگر از دست برود روز به روز وضع زندگی مردم خراب‌تر می‌شود.»
یکی از وسیله‌هایی که برای ایمنی توربین به کار می‌رود، سنسور ارتعاش است. این وسیله از یک توپ که بر روی یک حلقه قرار می‌گیرد، تشکیل شده‌است. این توپ با استفاده از یک زنجیر به یک کلید متصل است. اگر لرزه و ارتعاش توربین از یک حد مشخصی فراتر رود، توپ گفته شده از روی حلقه پایین می‌افتد و با به کار افتادن کلیدی که به زنجیر متصل است، توربین خاموش شده از حرکت می‌ایستد.
این نقص جنین را امروزه می‌توان پس از تشخیص با عمل جراحی در روی جنین در شکم مادر برطرف کرد. در غیر این‌صورت می‌بایستی عمل جراحی به دلایل بهداشتی و خطر از کار افتادن کلیه‌ها فوراً پس از تولد انجام بگیرد.
اکرانوپلان با توجه به نزدیکی به سطح آب در مقایسه با هواپیما دارای ایمنی بیشتری است زیرا در صورت از کار افتادن موتورها، خطر سقوط مرگبار روی آب وجود ندارد. اما در عین حال در صورت از کار افتادن پیشرانه‌ها، اکرانوپلان توانایی کمی برای مانور و تغییر مسیر دارد و امکان تصادف آن با کشتی‌ها یا وسایل ترابری دیگری که در سطح آب و در نزدیکی آن قرار دارند وجود دارد.
در تاریخ ۸ اوت ۲۰۱۷ یک حمله سایبری گسترده، باعث از کار افتادن ده‌ها وبسایت دولتی ونزوئلا شد. گروه حمله‌کننده که خود را «نگهبان‌های مضاعف» نامیده‌اند ضمن اعلام حمایت از مخالفان و معترضان به سیاست‌های دولت ونزوئلا، هدف از این حمله را اعتراض به «حکومت دیکتاتوری» مادورو اعلام کردند.