ژیپس

معنی کلمه ژیپس در فرهنگ عمید

نوعی کانی آبدار گچ که از آن گچ بنّایی به دست می آورند.

معنی کلمه ژیپس در فرهنگ فارسی

( اسم ) سولفات کلسیم آبدار است که بلورهایش به شکل ماکلهای سر نیزه یی متبلور میشود . بلورها در حالت طبیعی بیرنگند ولی بر اثر حرارت آب خود را از دست میدهند و سفید میشوند : جبس جص جیبسین .

جملاتی از کاربرد کلمه ژیپس

آنومالی دولت آباد یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر سهل آباد استان خراسان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است.سنگ میزبان این اندیس کنگلومرا، مارن، ماسه‌سنگ و ژیپس است
خاک صنعتی نیاق یک اندیس غیرفلزی است که در حوالی شهر قزوین استان قزوین قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، خاک صنعتی است.سنگ میزبان این اندیس توف سبز کرج است و دیرینگی آن به دوران ائو- الیگومیوسن می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های ایلیت - ژیپس یافت می‌شوند.
همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن ژیپس - کریولیت - کلسیت - باریتین- هالیت- ژیپس- پلیهالیتآتشفشانی - ماگماییشیارداردر اشکال منشوری است
خاک صنعتی حسین آباد یک اندیس غیرفلزی است که در حوالی شهر آوج استان قزوین قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، خاک صنعتی است.سنگ میزبان این اندیس توفهای آندزیتی است و دیرینگی آن به دوران ائو- الیگومیوسن می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های ایلیت - ژیپس یافت می‌شوند.
مغانلو یک اندیس غیرفلزی است که در استان کردستان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، نمک است. در این اندیس، پاراژنز‌های ژیپس یافت می‌شوند.
) یک اندیس غیرفلزی است که در استان فارس قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، نمک است. سنگ میزبان این اندیس سنگ آهک مارنی، ماسه سنگ و ژیپس است و دیرینگی آن به دوران الیگوسن می‌رسد.
جزیره هنگام یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر بندر خمیر استان هرمزگان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، آهن است.سنگ میزبان این اندیس ژیپس و انیدریت آغشته به رس و اکسید آهن است و دیرینگی آن به دوران پرکامرین می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های گوتیت یافت می‌شوند.
خاک صنعتی بکندی یک اندیس غیرفلزی است که در حوالی شهر قزوین استان قزوین قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، خاک صنعتی است.سنگ میزبان این اندیس توفهای سبز کرج است و دیرینگی آن به دوران ائو- الیگومیوسن می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های ایلیت - ژیپس - هماتیت یافت می‌شوند.
خاک صنعتی اسبیک یک اندیس غیرفلزی است که در استان قزوین قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، خاک صنعتی است.سنگ میزبان این اندیس توفهای سبز است و دیرینگی آن به دوران ائو- الیگومیوسن می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های ایلیت - ژیپس یافت می‌شوند.
تیغ نو آب ۱ یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر مهرود استان خراسان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مس است.سنگ میزبان این اندیس ماسه سنگ قرمز است و دیرینگی آن به دوران ائوسن می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های هماتیت ، کریزوکول ، کواتز ، ژیپس یافت می‌شوند.