ژوکر

معنی کلمه ژوکر در فرهنگ معین

(ژُ کِ ) [ فر از انگ . ] (اِ. ) ۱ - از ورق های بازی که در هر دسته دو عدد وجود دارد و می توان آن را به جای هر ورق دیگر به کار برد. ۲ - آن که در بین عده ای بهترین باشد. ۳ - دلقک ، آن که با رفتار و حرکاتش باعث خندة دیگران شود.
(کِ ) [ فر. ] (اِ. ) برگی از دستة ورق بازی که معمولاً روی آن تصویر دلقک دارد.

معنی کلمه ژوکر در فرهنگ عمید

برگی از ورق های بازی که تصویر دلقک بر آن است.

معنی کلمه ژوکر در دانشنامه آزاد فارسی

ژوکِر (Joker)
یکی از برگ های دستۀ ورقِ بازی که معمولاً تصویر دلقک روی آن نقش بسته است. در بعضی بازی ها کاربرد هم دارد.

معنی کلمه ژوکر در ویکی واژه

برگی از دستة ورق بازی که معمولاً روی آن تصویر دلقک دارد.
فر از
از ورق‌های بازی که در هر دسته دو عدد وجود دارد و می‌توان آن را به جای هر ورق دیگر به کار برد.
آن که در بین عده‌ای بهترین باشد.
دلقک، آن که با رفتار و حرکاتش باعث خندة دیگران شود.

جملاتی از کاربرد کلمه ژوکر

شرح مختصر بازی (با ژوکر): در بازی با ژوکر تمام قوانین ثابت است با این تفاوت که ژوکر قرمز ۲۰ امتیاز و ژوکر سیاه ۱۵ امتیاز به مجموع امتیازات اضافه می‌کنند و کل امتیازات بازی به ۲۰۰ امتیاز می‌رسد. ارزش برگ ژوکرها بالاتر از تمام کارت‌ها (حتی آس حکم) بوده و ژوکر قرمز بالاتر از ژوکر سیاه است.
در این بازی ژوکر رنگی بالاترین برگ و ژوکر سیاه برگ سر بعد از آن به‌شمار می‌رود. در این بازی حکم همیشه پیک است. هر فرد در ابتدای بازی تعداد دستی را که می‌تواند بگیرد اعلام می‌کند (حداقل ۲ دست). سپس بازی می‌کنند. در پایان هر تیمی که کمتر از مجموع تعهد افرادش دست گرفته بود با ضریب ده منفی می‌خورد. کسب کردن دست تعهدشدهٔ ۱۰ امتیاز برای هر دست، و برای دست‌های اضافی گرفته‌شده ۱ امتیاز برای هر دست حساب می‌شود. بازی تا ۵۰۱ یا ۱۰۰۱ ادامه دارد
ورقِ بازی یا کارتِ بازی از ۵۲ عدد صفحهٔ مقوایی یا پلاستیکی که در ۴ دسته خالِ مختلفِ ۱۳کارتی به‌علاوهٔ ۲ عدد کارت جوکر یا دلقک، قرار می‌گیرند، تشکیل شده‌است. از این ورق‌ها برای انواع بازی و سرگرمی، انواع ورق‌بازی، چشم‌بندی و تردستی، ساختن برج با ورق استفاده می‌شود. اکثر بازی‌ها و سرگرمی‌ها صرفاً با ۵۲ کارت اصلی صورت می‌گیرد و ژوکر (جوکر) نقش چندانی در بازی‌ها ندارد و گاهی از کارت ژوکر به‌عنوان جایگزینی برای کارت گمشده استفاده می‌شود. البته بازی‌ها و سرگرمی‌هایی نیز هستند که باید با کارت ژوکر انجام شوند مانند بازی شیطان (بازی شیطانک).
آغاز بازی: دو ژوکر سیاه و رنگی را وارد دست می‌کنیم و ۲ لو خشت و دل را بیرون می‌کشیم تا ۵۲ برگ کامل شود.
این بازی شباهت زیادی به بازی اسپیدز آمریکایی دارد، اما تفاوت آن استفاده از ژوکر است. این بازی از خانوادهٔ حکم است.