ژولیان

معنی کلمه ژولیان در لغت نامه دهخدا

ژولیان. ( اِخ ) کامیل. نام مورخ فرانسوی مؤلف کتاب مهمی راجع به تاریخ سرزمین گل. مولد مارسی بسال 1859 و وفات بسال 1933 م.

جملاتی از کاربرد کلمه ژولیان

اما دیری نپایید که حکومت او با مشکلاتی روبرو شد که به منفور شدن او انجامید. در اوایل حکومت باسیلیسکوس آتش‌سوزی عظیمی در قسطنطنیه روی داد که به نابودی کامل خانه‌ها، کلیساها، گنجینه‌های هنری بیشمار و کتابخانهٔ بزرگ امپراتور ژولیان که بیش از ۱۲۰ هزار جلد کتاب را در خود جای داده بود منجر شد. مورد دیگری که باعث انزجار شدید مردم از امپراتورشان شد علاقه‌مندی آشکار باسیلیسکوس به کیش مونوفیزیتیسم مسیحی بود که اهالی قسطنطنیه آن را کفرآمیز می‌دانستند زیرا این آیین اعتقاد داشت که عناصر انسانی و الهی در طبیعت مسیح جداناشدنی هستند.
از اواخر ۱۸۵۱ تا مارس ۱۸۵۲، جوزپه وردی و همسرش از پاریس دیدن می‌کردند و در ماه فوریه بود که به تماشای نمایشخانم کاملیا اثر الکساندر دوما (پسر) رفتند. بنابر گفته‌های زندگی‌نامه‌نویس وردی، این آهنگساز به شدت تحت تأثیر داستان این اثر قرار گرفته و بلافاصله تصمیم به ساخت اپرایی با همین مضمون می‌کند؛ که بعدها "لا تراویاتاً نام می‌گیرد. از طرفی ژولیان بادن - پژوهشگر اپرا و تهیه‌کننده برنامه‌های رادیویی - اظهار می‌داشت که وردی قبل از دیدن این نمایش، کتاب آن را خوانده بوده و هنگامی که به ایتالیا بازگشته و روی اپرای " تراواتور " کار می‌کرده، اندیشه ساخت لا تراویاتا را در سر می‌پرورانده است.
تاجری به نام خوزه ایگناسیو رزابال که در کابیلدوی علنی شرکت کرده بود، در نامه‌ای به کشیش ژولیان اس د آگوئرو، گفت که او تردیدهایی دارد و افراد نزدیک به او چیزهایی در این رابطه گفته‌اند. او می‌ترسید که هر یک از دو طرف وقتی به قدرت رسید، از جناح مقابل انتقام بگیرد و چیزی همچون شورش آلزاگا مجدداً رخ دهد. وی فکر می‌کرد که اگر به بسیاری از کریولوها اجازه داده شود در نتیجهٔ دستکاری فوق در لیست مهمان‌ها شرکت کنند، کابیلدوی علنی مشروعیت ندارد.
در این فیلم دولت آمریکا می‌گوید انتشار این اسناد جان انسان‌ها (سربازان آمریکایی و شهروندان افغان) را به خطر انداخته و ژولیان آسانژ، در یک گفتگوی تلفنی که در این فیلم وجود دارد به‌طور مشخص در پاسخ به این موضوع می‌گوید که این اسناد باید انتشار پیدا کنند، حتی به قیمت جان اشخاص.
از سال ۱۸۷۱، وی تحصیلات خود را در دبیرستان هنری چهارم، آغاز نمود. این مدرسه همانجایی بود که در آن رئیس جمهور آیندهٔ فرانسه یعنی الکساندر میلراند نیز در میان دانش آموزان در حال تحصیل بود. دینت پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۸۸۱ در مرکز آموزش عالی ملی هنرهای زیبای پاریس ثبت نام کرد و درعین حال وارد استودیوی هنری ویکتور گالان گردید. سال بعد او تحت نظر ویلیام بوگرو و تونی رابرت - فلوئری تحصیلات خویش را در آکادمی ژولیان ادامه داد. او همچنین برای اولین بار نمایشگاهی از آثار خویش را در سالن هنرمندان فرانسوی در پاریس عرضه نمود.
در این فیلم ژولیان آسانژ در خانه، در کنفرانس‌ها و سخنرانی‌ها، موقع کار، هنگام مصاحبه، عکس او را بر صفحه نخست چندین روزنامه، و در لندن، زمانی که با مسئولان روزنامه گاردین برای انتشار اسناد قرار می‌گذارد، دیده می‌شود.
در سال ۲۰۱۹ سریالی ۶ قسمتی با نام باپتیست با محوریت نقش اول این سریال ژولیان باپتیست ساخته شد.
باسیلینا (یونانی: Βασιλίνα؛ ۱ ژانویهٔ ۰۳۰۰ – 332/333) درگذشت ۳۳۲/۳۳۳) همسر ژولیوس کنستانتینوس و مادر امپراتور روم ژولیان (ر. ۳۶۱–۳۶۳) بود که به افتخار او نام «بازیلینوپلیس» را به شهری در بیتینی پازارکوی مدرن در نزدیکی گملیک، در ترکیه داد.