ژان پل سارتر

ژان پل سارتر

معنی کلمه ژان پل سارتر در دانشنامه عمومی

ژان پل سارتر (کتاب). ژان - پل سارتر کتابی از هنری پیر است که در آن نویسنده به تحلیل زندگی و آثار ژان - پل سارتر می پردازد.
لئون رودیز، نثر این کتاب را جذاب و هوشمندانه می داند.
این کتاب با ترجمهٔ ابوالحسن نجفی و احمد میرعلایی در سال ۱۳۵۶ از سوی نشر کتاب زمان منتشر شد.

معنی کلمه ژان پل سارتر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ژان پل سارتر ( jean paul sartre ) فیلسوف پوچ گرای قرن بیستم فرانسه می باشد؛ درواقع تفکرات نیهیلیستی وی میراث دوران زندگی و به ویژه کودکی خود وی به شمار می آید؛ وی علی رغم اعتقاد به پوچ و بی معنا بودن ذاتی هستی، اصرار دارد تا بشر خود باید معنایی برای زندگی اش بیابد و در اینجا دچار تناقضی آشکار می گردد.
در این مقاله بر آنیم تا با دیدی انتقادی اندیشه های وی را موردبررسی قرار دهیم.
← جهان بینی
در این مختصر به نقد دیدگاه های سارتر خواهیم پرداخت.
← پوچ گرایی
سایت پژوهه، برگرفته از مقاله «سارتر در تناقض معنا و پوچ گرایی»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۶/۱/۲۳.
...

جملاتی از کاربرد کلمه ژان پل سارتر

در اینجاست که ژان پل سارتر می‌نویسد: «تمامی یک انسان از تمامی انسان‌ها ساخته شده و برابر همهٔ آنها ارزش دارد و ارزش هر یک از آن همه با او برابر است.»
فلسفه سورن کییرکگور پایه نظری اگزیستانسیالیسم را در سده ۱۹ام به وجود آورد. اگزیستانسیالیسم بی‌خدا بعد از انتشار هستی و نیستی ژان پل سارتر در ۱۹۴۳ رسمیت یافت، و سارتر بعدها صراحتاً در اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر (۱۹۴۶) به آن اشاره نمود. سارتر پیش از آن با روحیه اگزیستانسیالیسم بی‌خدا آثاری نوشته بود؛ از جمله تهوع (۱۹۳۸) و داستان‌های کوتاه دیوار (۱۹۳۹). سیمون دو بووار نیز از دیدگاه بی‌خدای اگزیستانسیالیست نوشته است.
آزادی حقیقی آزادی از آزادی ژان پل سارتر است و این آزادی سارتر عین گریز از آزادی است.