چپک

معنی کلمه چپک در لغت نامه دهخدا

چپک. [ چ َپ َ ] ( اِ ) چپه. زدن کفی بر کف ِ دیگر به نشانه نشاطو شادی. کف زدن از شوق و خوشی. دست زدن بعلامت ابرازشوق و نشاط. صفق. رجوع به چپک زدن و چپه زدن شود.

معنی کلمه چپک در فرهنگ فارسی

چپه . زدن کفی بر کف دیگر به نشان. نشاط و شادی . کف زدن از شوق و خوشی . دست زدن بعلامت ابراز شوق و نشاط .

معنی کلمه چپک در دانشنامه آزاد فارسی

چَپَک
طایفه ای از مردم شرق گیلان، ساکن منطقۀ لشت نشا در قرون ۱۰ و ۱۱ق، از طوایف جنگی، رقیب دائمی طایفۀ معروف اژدر. چپک ها و اژدرها به رغم خصومت هایی که با یکدیگر داشتند، در شورش برضد دولت و مبارزه با قزلباش ها، متحد یکدیگر بودند. شاه عباس صفوی برای جلوگیری از تکرار شورش های آنان، به وزیر گیلان، بهزاد بیگ استرآبادی، دستور داد که پس از خرید املاک و اموال آنان، همگی را به لرستان تبعید کنند. اینان پس از مرگ شاه عباس در ۱۰۳۷ق از لرستان به لشت نشا بازگشتند و در شورش بزرگ عادل شاه گیلانی برضد شاه صفی شرکت کردند. بسیاری از این مردم در جریان سرکوبی شورش به قتل رسیدند.

جملاتی از کاربرد کلمه چپک

در دورهٔ صفویان به دلیل مالیات‌های سنگین و فشارها و ستم گری‌ها، قیام‌های روستایی و مبارزات دهقانی در آن اوج گرفت، قیام روستایی امیر دو باج به سال ۹۷۸ ه’ ق و قیام روستایی به رهبری بوسعید میرچپک به سال ۱۰۰۲ ه’ ق، جنبش روستایی کارکیا علی حمزه در سال ۱۰۰۴ ه’ ق و قیام دهقانی به رهبری کالنجار سلطان معروف به عادلشاه و غریب شاه در زمان شاه صفی به سال ۱۰۳۸ ه’ ق نمونه‌های آن است. در سال ۱۰۲۱ ه’. ق به فرمان شاه عباس دو قبیلهٔ اژدرو چپک به سیلاخور کوچ داده شدند و اراضی لشت نشا جزئی از املاک سلطنتی قرار گرفت. این رویه تا عصر قاجار ادامه یافت.
در دورهٔ صفویان به دلیل مالیات‌های سنگین و فشارها و ستم گری‌ها، قیام‌های روستایی و مبارزات دهقانی در آن اوج گرفت، قیام روستایی امیر دو باج به سال ۹۷۸ ه’ ق و قیام روستایی به رهبری بوسعید میرچپک به سال ۱۰۰۲ ه’ ق، جنبش روستایی کارکیا علی حمزه در سال ۱۰۰۴ ه’ ق و قیام دهقانی به رهبری کالنجار سلطان معروف به عادلشاه و غریب شاه در زمان شاه صفی به سال ۱۰۳۸ ه’ ق نمونه‌های آن است. (۷) در سال ۱۰۲۱ ه’. ق به فرمان شاه عباس دو قبیلهٔ اژدرو چپک به سیلاخور کوچ داده شدند و اراضی لشت نشا جزیی از املاک سلطنتی قرار گرفت. این رویه تا عصر قاجار ادامه یافت.