چهره پردازی

معنی کلمه چهره پردازی در لغت نامه دهخدا

چهره پردازی. [ چ ِ رَ / رِ پ َ ] ( حامص مرکب ) عمل چهره پرداز. رخسازی. صورت سازی. ساختن و پرداختن چهره اشخاص و چیزها. مصوری. صورتگری. نقاشی.

معنی کلمه چهره پردازی در فرهنگ فارسی

۱ - صورتسازی . ۲ - نقاشی .

معنی کلمه چهره پردازی در فرهنگستان زبان و ادب

{make-up, grimage (fr. )} [سینما و تلویزیون] هر تغییری که با استفاده از مواد آرایشی در چهره یا پیکر بازیگر نمایش یا فیلم ایجاد شود

جملاتی از کاربرد کلمه چهره پردازی

ایتالیا ایتالیا فیلمی ایرانی و در ژانر درام، کمدی، فانتزی به کارگردانی و نویسندگی کاوه صباغ‌زاده و تهیه‌کنندگی مهدی صباغ‌زاده محصول سال ۱۳۹۵ است. فیلمنامه این فیلم از داستان کوتاه «یک موضوع موقت» اثر جومپا لاهیری، نویسنده مشهور هندی‌تبار اقتباس شده‌است. این فیلم در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر اول زن و بهترین چهره پردازی شد و در جشن منتقدین و نویسندگان سینمای ایران نیز نامزد جایزه بهترین کارگردان اول و بهترین بازیگر اول زن شد. سارا بهرامی برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره تامیل نروژ دریافت کرد.
امیر اسکندری (زاده ۱۳۳۳ - تهران) چهره‌پرداز اهل ایران، یکی از چهره پردازان مطرح ایران و برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی جشنواره فیلم فجر است.
بابک کار چهره پردازی را از مجموعه تلویزیونی هزاردستان زیرنظر عبدالله اسکندری و با همکاری علی حاتمی آغاز کرد و در سال ۱۳۶۵ با فیلم سینمایی ناخدا خورشید، با همکاری ناصر تقوایی وارد عرصه چهره پردازی در سینما شد.
ایمان امیدواری چهره‌پرداز سینما و اهل کشور ایران است. وی به خاطر چهره‌پردازی فیلم زیر سقف دودی، برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر شد. همچنین برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی برای فیلم شبی که ماه کامل شد از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شد. همچنین برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی برای فیلم ابلق از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شد.
این فیلم در اسکار در ۲ رشته بهترین بازیگر زن (مریل استریپ) و بهترین چهره پردازی نامزد شد که موفق به دریافت هر دو جایزه گردید. همچنین این فیلم برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن شد و همچنین نامزد ۴ جایزه بفتا شد که موفق شد در دو رشته بهترین بازیگر زن و بهترین گریم این جایزه را به دست آورد.