چرخاننده

معنی کلمه چرخاننده در لغت نامه دهخدا

چرخاننده. [ چ َ ن َن ْ دَ / دِ ] ( نف ) گرداننده. آنکه چیزی را بچرخاند. || چرخاننده اداره یا کارخانه یا دستگاهی ؛ مدیر. اداره کننده. رجوع به چرخاندن و چرخانیدن شود.

معنی کلمه چرخاننده در فرهنگ عمید

کسی که چیزی را بچرخاند.

معنی کلمه چرخاننده در فرهنگ فارسی

( اسم ) کسی که چیزی را بچرخاند.

معنی کلمه چرخاننده در فرهنگستان زبان و ادب

{rotator} [فیزیک] وسیله ای که بر سر راه موج الکترومغناطیسی قطبیده قرار می گیرد و صفحۀ قطبش آن را می چرخاند

جملاتی از کاربرد کلمه چرخاننده

نوری که در جهت برگشت حرکت می‌کند به دو موج عادی در ۴۵ درجه و غیرعادی در -۴۵ درجه به وسیلهٔ یک تیغهٔ دوشکستی جدا می‌شود. چرخاننده فارادی دوباره موج‌ها را ۴۵ درجه می‌چرخاند اکنون موج عادی در ۹۰ درجه‌است و موج غیرعادی در ۰ درجه‌است. به جای اینکه دو موج توسط تیغهٔ دوشکستی دوم کانونی شوند، واگرا می‌شوند. موازی ساز در یک طرف جداکننده استفاده می‌شوند. در جهت ایزوله شده موج شکافته می‌شود و سپس واگرا می‌گردد بنابراین در موازی ساز کانونی نمی‌شود.
یک جداکننده نوری یا دیود اپتیکی یک قطعهٔ نوری است که اجازه عبور نور را تنها در یک جهت می‌دهد و معمولاً از بازگشت ناخواستهٔ نور به تشدیدگر نوری مثل کاواک لیزر، جلوگیری می‌کند. به‌کارگیری این قطعه به اثر فارادی بستگی دارد (که به نوبه خود توسط اثر مغنانوری) ایجاد می‌شود؛ که به عنوان جزء اصلی در چرخاننده فارادی به کار می‌رود.
که طول چرخاننده است. (شکل۲) مخصوصاً برای یک دیود اپتیکی این مقادیر به نحوی انتخاب می‌شوند که چرخش ۴۵ درجه را ایجاد کنند.
یکی از مهم‌ترین المان‌های نوری در یک جداکننده چرخاننده فارادی است. مشخصاتی که در چرخاننده فارادی نوری وجود دارد شامل ثابت وردت بالا و جذب کم، ضریب شکست غیر خطی و آستانهٔ آسیب بالا. علاوه بر این جهت جلوگیری از خودکانونی و دیگر اثرات گرمایی طول کریستال باید تا حد ممکن کوتاه باشد.
دنده‌ها زمانی به کار می‌روند که سرعت چرخش المان چرخاننده نسبت به سرعت چرخش المان چرخانده شده، متفاوت باشد. در توربین بادی، سرعت چرخشی روتور می‌بایست هماهنگ با سرعت چرخشی ژنراتور باشد، این هماهنگی با کمک جعبه دنده رخ می‌دهد.
در این بازی، همه افراد دایره‌وار می‌نشینند و یک بطری در وسط جمع قرار داده می‌شود. سپس افراد به نوبت بطری را می‌چرخانند و سر بطری پس از اتمام چرخش به سمت هرکسی که ایستاد، او و چرخاننده بطری باید همدیگر را ببوسند.
جداکننده‌های غیرقطبشی از سه جزء تشکیل شده یک تیغهٔ دوشکستی (با جهت قطبش عادی عمودی و جهت غیرعادی قطبش افقی)، یک چرخاننده فارادی و یک تیغهٔ دوشکستی خروجی (با جهت قطبش عادی در ۴۵ درجه و جهت قطبش غیرعادی در ۴۵- درجه).
علاوه بر این‌ها کاربردهای زیادی به عنوان چرخاننده فارادی خالص و نه به عنوان جداکننده دارند.