چراغ راهنمایی

معنی کلمه چراغ راهنمایی در فرهنگستان زبان و ادب

{traffic signal, traffic light, stop light} [حمل ونقل درون شهری-جاده ای] دستگاهی متشکل از سه چراغ زرد و سبز و قرمز برای تنظیم عبور وسایل نقلیه، به ویژه در تقاطع ها

معنی کلمه چراغ راهنمایی در ویکی واژه

دستگاهی متشکل از سه چراغ زرد و سبز و قرمز برای تنظیم عبور وسایل نقلیه، به‌ویژه در تقاطع‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه چراغ راهنمایی

بزرگراه راهی است که خطوط رفت و برگشت آن جدا از یکدیگر باشند و معمولاً در درون شهرها ساخته می‌شود و گاه اجباراً دارای تقاطع‌های هم‌سطح، میدان‌ها و چراغ راهنمایی نیز هستند.بزرگ‌راه‌ها، به منظور کاهش ترافیک طراحی می‌شوند. به مجموعهٔ بزرگراه‌های به‌هم‌پیوسته، «سامانه بزرگراهی» یا «شبکه بزرگراهی» می‌گویند.
باید توجه داشت که یه خاطر رشد شهر بروکسل، حومهٔ شهر که بیشتر هلندی زبان هستند، فرانسه زبان‌ها را تحت تأثیر قرار داده‌است. در برخی مناطق اکثریت با فرانسه زبان‌ها است که حتی به ٪ ۷۰ می‌رسد. یکی از راه‌های فهمیدن اینکه در بروکسل یا فلاندرز هستید، اینست که به پایه چراغ راهنمایی نگاه کنید، آن‌ها دربروکسل قرمز و سفید و در فلاندرز زرد و سیاه هستند.
در روز ۱۶ نوامبر دبیرکل‌های سه حزب شرکت کننده در گفتگوهای ائتلافی اعلام کردند که سندهای توافق برای تشکیل دولت به مراحل پایانی خود رسیده و در این سند تاکید شد که صدراعظم شدن اولاف شولتس رهبر حزب سوسیال دموکرات مورد توافق دو حزب دیگر ائتلاف قرار گرفته است و جزئیات این سند هفته بعد از آن اعلام خواهد شد. در روز ۲۳ نوامبر توافق برای ائتلاف موسوم به چراغ راهنمایی (ائتلاف قرمز، سبز و زرد) مرکب از احزاب سوسیال دموکرات، سبز و دموکرات آزاد نهایی شد و این توافق در بعد از ظهر روز ۲۴ دسامبر به امضای احزاب شرکت کننده رسید و زمان معرفی کابینه جدید به بوندستاگ برای ماه دسامبر تخمین زده شد.
این تابلو معمولاً در محل تقاطع‌هایی با ترافیک نرمال که نیاز به نصب چراغ راهنمایی و رانندگی نیست بکار می‌رود. معمولاً خطی از پای تابلو ایست روی زمین کشیده می‌شود که به آن خط ایست گفته می‌شود. راننده هنگام مشاهده این تابلو باید قبل از خط ایست بایستد تا خودرویی که زودتر به تقاطع یا چهار راه رسیده حرکت کند و سپس به حرکت خود ادامه دهد. به عبارتی دیگر به هنگام مشاهده این تابلو حق تقدم با راننده‌ای است که زودتر به چهار راه رسیده یا نشان ایست بر سر راه او نیست.
این تابلو معمولاً در محل تقاطع‌هایی با شدآمد نرمال که نیاز به نصب چراغ راهنمایی و رانندگی نیست بکار می‌رود. معمولاً خطی از پای تابلو ایست روی زمین کشیده می‌شود که به آن خط ایست گفته می‌شود. راننده هنگام مشاهده این تابلو باید قبل از خط ایست بایستد تا خودرویی که زودتر به تقاطع یا چهار راه رسیده حرکت کند و سپس به حرکت خود ادامه دهد. به عبارتی دیگر به هنگام مشاهده‌ی این تابلو حق تقدم با راننده‌ای است که زودتر به چهار راه رسیده یا نشان ایست بر سر راه او نیست.