چاه نفت
معنی کلمه چاه نفت در لغت نامه دهخدا

چاه نفت

معنی کلمه چاه نفت در لغت نامه دهخدا

چاه نفت. [ هَِ ن َ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) چاهی که از آن نفت بیرون آید. چاهی که از آن نفت استخراج شود. چشمه نفت. معدن نفت. چاه نفت خیز.

معنی کلمه چاه نفت در فرهنگ فارسی

چاهیکه از آن نفت بیرون آید ٠ چاهیکه از آن نفت استخراج شود ٠ چشم. نفت ٠ معدن نفت ٠ چاه نفت خیز ٠

معنی کلمه چاه نفت در دانشنامه عمومی

چاه نفت به حفره های ناشی از حفاری برای اکتشاف و استخراج نفت خام گفته می شود. در بیشتر چاه های نفت علاوه بر نفت خام، آب شور و گاز ترش نیز یافت می شود. نخستین چاه نفت جهان در سال ۳۴۷ میلادی در چین حفر شد. چینی ها برای حفاری از چوب بامبو استفاده کردند. این چاه ۲۴۰ متر عمق داشت. تقریباً در همه چاه های نفت می توان مقداری گاز ترش را یافت نمود اما در برخی از چاه های گاز اثری از نفت وجود ندارد.
• نقشه برداری و شناسایی مخازن با صرفه اقتصادی
• حفاری سنگ های پوششی بالای مخزن
• مهار و کنترل مخزن هیدروکربنی
• بهره برداری و برداشت از مخزن
• ته کشیدن نفت و گاز مخزن و پایان عملیات تولید
معنی کلمه چاه نفت در فرهنگ فارسی

جملاتی از کاربرد کلمه چاه نفت

بزرگ‌ترین چاه نفت کویت به نام حوزهٔ نفتی بورگان در استان احمدی قرار دارد. پالایشگاه‌های اصلی کویت هم در این استان واقع شده‌است.
امین احمد رازی در کتاب هفت اقلیم ذکر می‌کند که در سال ۱۶۰۱ میلادی، نزدیک به ۵۰۰ چاه نفت در باکو وجود داشته‌است که هم نفت سفید و هم نفت سیاه از آنها استخراج می‌شده‌است.
تاریخ شروع فوتبال ایران به حدود یک قرن پیش بازمی‌گردد یعنی زمانی که یک گروه انگلیسی برای اکتشاف نفت در جنوب ایران عازم کشور ایران شدند. پس از حفر اولین چاه نفت در منطقه مسجد سلیمان به سال ۱۹۰۸ میلادی، فوتبال به شکل جدی در جنوب ایران دنبال گردید. فوتبال در ایران حدود ۱۰۰ سال پیش با کارگران ایرانی شرکت نفت در مسجدسلیمان شروع شد و هنوز زمین آن در باشگاه نفت مسجدسلیمان است.
تاریخ شروع فوتبال در ایران، به حدود یک قرن پیش بازمی‌گردد یعنی زمانی‌که یک گروه انگلیسی برای اکتشاف نفت در جنوب ایران عازم کشورمان شد. پس از حفر اولین چاه نفت در مسجد سلیمان به سال ۱۹۰۸، فوتبال به شکل جدی در استان گیلان و انزلی دنبال گردید.
آرنولد ویلسون بر کشف نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان در سال ۱۹۰۸ نظارت داشت.
ب: استخراج نفت‌های باقی‌مانده در چاه نفت که با روش‌های معمولی قابل استخراج نیستند.
نخستین چاه نفت در پنسیلوانیا کشف شد. سال ۱۸۵۹ در نزدیکی تیتوسویل ادوین دریک توانست یک حفاری موفق انجام دهد که موجب نخستین قدم‌های بزرگ توسعهٔ صنعت نفت در تاریخ ایالات متحده شد.
استخراج نفت به مجموعه عملیاتی گفته می‌شود که در طی آن نفت خام به منظور استحصال و بهره‌برداری از آن، به روش‌های مختلف از داخل زمین خارج و قابل استفاده می‌شود. امروزه زمین‌شناسان با استفاده از دستگاه‌های لرزه‌نگاری موفق به شناسایی میادین نفتی شده و گروه‌های حفاری با حفر چاه نفت شرایط را برای آغاز فعالیت گروه‌های استخراج نفت و نصب ادوات ویژه آن‌ها فراهم می‌آورند.
حفاری نخستین حلقه چاه نفت در سفید باغون فارس پایان یافت.
درگذشته ۷ ژانویه ۱۸۸۲) داروساز و پیشگام در صنعت نفت ارمنی‌تبار لهستانی، در سال ۱۸۵۶ اولین پالایشگاه نفت جهان را ساخت. وی با روش خود توانست برای اولین بار نفت سفید را از نفت خام جدا کند و بدین روش اولین چراغ نفتی را در سال ۱۸۵۳، اولین چراغ مدرن خیابانی را در سال ۱۸۵۳ و اولین چاه نفت مدرن را در سال ۱۸۵۴ به دنیا معرفی کند.