چان
معنی کلمه چان در لغت نامه دهخدا

چان

معنی کلمه چان در لغت نامه دهخدا

چان. ( اِخ ) دهی از دهستان زلقی بخش الیگودرز شهرستان بروجرد که در 51 هزارگزی جنوب باختر الیگودرز، کنار راه مالرو پرچل به سربادوش واقع شده ، کوهستانی و سردسیر است و 109 تن سکنه لر و فارس دارد. آبش از قنات و چشمه ها و محصولش غلات ،لبنیات و پنبه میباشد. شغل اهالی زراعت و گله داری وراهش مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

معنی کلمه چان در فرهنگ فارسی

دهی از دهستان زلقب بخش الیگودرز شهرستان بروجرد

معنی کلمه چان در دانشنامه عمومی

چان ( به ترکی استانبولی: Çan ) شهری است در کشور ترکیه که در استان چاناق قلعه واقع شده است. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۸ میلادی ۲۸٬۸۳۵ نفر و بر اساس برآوردهای سال ۲۰۰۹ میلادی ۲۸٬۴۹۸ نفر می باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه چان

از آن صحرا به‌ نام ایزد گذشتم چان کز نیل‌، موسیّ پیمبر
وی در سال۱۸۹۳ در کوانتونگ متولد شد، از ابتدای جوانی به آموزش هنرهای رزمی پرداخت و سه فرم مختلف «وینگ چون» را نزد سه استاد متخصص در هر فرم، فرا گرفت. ایشان تعلیماتش را زیر نظر «چان واه سون» شروع کرد. وی اولین مربی از سه نفری است که به ایپ من «وینگ چون» را آموختند. ایپ من تعلیماتش را در سن بسیار کم آغاز کرد و چان وی را به عنوان جوان ترین و آخرین شاگردش پذیرفت.
ای مرا پیوند جان جانم تویی چان چه ارزد جان و جانانم تویی
ز روح این دو استمداد کردم نزد حق لیکن دلم هر چان ز حق میخواست فایض شد بدانسانش
هر چان صلاح جان تو باشد بتو هست هر چان صلاح دین تو باشد بر و باد
او پشت ملک و دین و ببخشد بیک زمان هر چان بعمرها شکم بحر و کان دهد
ییپ من، در تمام دوران زندگیش، قهرمان وینگ چان کونگ‌فو بود. شهرت امروز «وینگ چان کونگ‌فو» به دلیل احساس مسئولیتی بود که او در قبال پیشرفت این هنر داشت. ییپ من، اولین سیفوئی بود که مدرسه‌ای در این رشته افتتاح کرد که قابل دسترس برای عموم بود. او خیلی زود آموزش خود را، زیر نظر استاد چان وا (اولین استاد از سه استاد وینگ چان که به تعلیم او پرداختند)، آغاز نمود. استاد چان او را به‌عنوان جوان‌ترین و آخرین شاگردش پذیرفت. ییپ، زیر نظر استاد چان تا زمان مرگ استاد در سال ۱۹۰۵ آموزش دید. پس از آن، آموزش خود را با استاد «ان جی چانگ سو»، یکی از شاگردان عالی چان ادامه داد. پس از گذشت بیش از دو سال تحصیل، ییپ، فوشان را به قصد هنگ‌کنگ ترک و برای ادامه تحصیلات آکادمیک، در کالج سنت استفن در استنلی ثبت نام کرد.
این فیلم در ابتدا قرار بود پنجمین فیلم از سری فیلم‌های داستان پلیس جکی چان باشد که در سیدنی استرالیا اتفاق می‌افتد، اما پس از یک ماه بازبینی شدن تبدیل به یک فیلم اکشن مستقل در ملبورن شد. اولین فیلم چان است که به زبان انگلیسی فیلمبرداری شده است.
این شرکت نقش به‌سزایی در توزیع تولیدات سینمایی هنگ کنگ در کشورهای غربی داشته‌است، به‌ویژه آثار بروس لی، جکی چان و سامو هونگ
سریال محبوب انیمه کریون شین چان دختر آسانسوری را به تصویر می‌کشد که با خراب شدن آسانسور در آسانسور خود گیر افتاد.
در تصرف عشوه‌ات از چان ستانان دل ستان وز تطاول غمزه‌ات از تاجداران باج خواه
اقتصاد منطقهٔ کوچصفهان برکشاورزی استوار است، در کنار کشاورزی دام‌داری و پرورش طیور و نوغانداری نیز رایج است. گروه‌های شغلی زیر در منطقه فعالیت دارند: کشاورز، نوغان دار، دام‌دار، علاف، بزاز، خراز، چان چوکش، بازارمج، چوب‌دار، قصاب، قهوه‌چی، سلمانی. فرزندان در گذشته مشاغل پدران خود را انتخاب می‌کردند، اما در چند دهه اخیر به دلیل رشد جمعیت، تحصیلات ساکنان و … جوانان تحصیل کرده اغلب از منطقه مهاجرت می‌کنند و برای انتخاب شغل مناسب به شهر رشت یا شهر تهران و شهرهای بزرگ دیگر مهاجرت می‌کنند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به نوت راکنی آمریکایی، چارلی چان و نفرین ملکه اژدها و اسلحه‌های جوان اشاره کرد.
هر چان صفت و سدادست ، مرو را یکباره در اقوال و در افعال نهادند
هر چان نشان و کام بود در جهان بران هر چان جلال و جاه بود از فلک بیاب
شد از بخت او بخت عالم جوان چان کز بهاران زمین و زمان
برندگان و گناهکاران (به چینی: 奇謀妙計五福星) همچنین با عنوان پنج ستاره خوش شانس شناخته شده‌است. یک فیلم سینمایی اکشن و کمدی محصول سال ۱۹۸۳ هنگ کنگ به کارگردانی و بازی سامو هونگ است. این فیلم با نقش‌آفرینی جکی چان و یوئن بیائو همراه می‌باشد. این اثر اولین قسمت از سری فیلم‌های موفق خوش شانس در هنگ کنگ بود.
اژدها ( با بازی جکی چان ) و پسر عمویش ، کاملاً تصادفی با گروهی سارق که قصد دارند یکی از گنجینه‌های ملی کشور چین را دزدیده و بفروشند رو به رو می‌شوند و ...
هر چان بگفته اند در اخبار انبیا گشتست خلق را ز کرامات تو عیان