چادر سیاه

معنی کلمه چادر سیاه در لغت نامه دهخدا

چادرسیاه. [ دَ / دُ ] ( اِ مرکب ) روپوش سیاه. حجاب سیاه : طَلْس ؛ چادر سیاه. ( منتهی الارب ). || خیمه سیاه رنگ. سیاه چادر. چادر بلوچی. ( تربت حیدری خراسان ). خانه سیاه. ( تربت حیدری ).

معنی کلمه چادر سیاه در فرهنگ فارسی

روپوش سیاه ٠ حجاب سیاه ٠ طلس ٠ چادر سیاه ٠ یا خیم. سیاه رنگ ٠ سیاه چادر ٠ چادر بلوچی ٠ خانه سیاه ٠

جملاتی از کاربرد کلمه چادر سیاه

معنای قرااِولی چادر سیاه میباشد.
کشمکش‌هایی پیرامون پوشاک در ایران شکل گرفت تا دوران رضاشاه پهلوی که نقش عمده‌ای در تغییر پوشاک مردم ایران داشت. دوران پادشاهی وی، نقطهٔ اوجی از تغییر ناگهانی پوشاک بود. تا سال ۱۳۱۴، کلاه پهلوی با فشار حکومتی به مد ایران تبدیل و در میان مردم، رایج شد. کمی بعد نیز کلاه شاپو رواج یافت. کشف حجاب در ایران نیز رویداد مهم دیگری است که در همان سال ۱۳۱۴ رخ داد؛ پیش از این تغییر پوشاک حکومتی، زنان ایرانی از پوشاکی چون چادر سیاه و روبنده استفاده می‌کردند.
در پی انتشار ویژه نامه ۲۵۸ صفحه‌ای روزنامه ایران به نام «ویژه‌نامه خاتون ۱» در مرداد ماه ۱۳۹۰، عده‌ای از فعالان سیاسی، دست‌اندرکاران این ویژه‌نامه را متهم به زیر سؤال بردن چادر سیاه کردند که در جمهوری اسلامی ایران، از آن به عنوان «حجاب اسلامی برتر» یاد می‌شود.
در پی انتشار ویژه‌نامه ۲۵۸ صفحه‌ای روزنامه ایران به نام ویژه‌نامه خاتون ۱ در مرداد ماه ۱۳۹۰، عده‌ای از محافظه‌کاران، دست‌اندرکاران این ویژه‌نامه را متهم به زیر سؤال بردن چادر سیاه کردند که در جمهوری اسلامی ایران، از آن به عنوان «حجاب اسلامی برتر» یاد می‌شود.
یک روز داشتند زنان چادر سیاه امروز آنچه روی نهان کرده چادر است