پیوند اعضا

معنی کلمه پیوند اعضا در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پیوند عضوی از بدن انسان یا حیوان به بدن انسانی دیگر را پیوند عضو می گویند.پیوند اعضا که رهاورد پیشرفت دانش پزشکی است از عناوین جدید می باشد که فقها تحت مسائل مستحدثه از آن سخن گفته اند.
با وجود این که در گزارش های تاریخی و روایات اسلامی و نیز در تاریخ پزشکی نمونه هایی از پیوند اعضا ذکر شده است، از جمله پیوند پوست و قرار دادن دندان حیوان بر جای دندان جدا شده انسان ، و نیز تزریق خون ــ که از مصادیق پیوند عضو به شمار آمده است ــ، اما با گستردگی امروزی آن، امری نوپیدا و از ثمرات پیشرفت علم پزشکی به شمار می آید.
مباحث مربوط به پیوند اعضا در فقه
پیوند اعضا، لوازم و پیامدهای آن در مباحث فقهی از جنبه های گوناگون مطرح شده و فصلی خاص به آن اختصاص یافته که از سه جهت قابل طرح و بررسی است.
حکم شرعی
حکم شرعی پیوند اعضا با توجه به راه های تأمین عضو پیوندی، حکم روابط مالی میان دهنده عضو و گیرنده آن اعم از این که دیه یا داد و ستد به شمار آید، و حکم طهارت و نجاست و مردار بودن عضو پیوندی.البته پیوند اعضا، در این بحث، منحصر به قسمت هایی از بدن مانند دست و پا و قلب و کلیه نیست بلکه حتی تکّه ای گوشت و پوست و نیز موادی چون مغز استخوان و خون را نیز شامل می شود.
راه های تأمین عضو پیوندی
...

جملاتی از کاربرد کلمه پیوند اعضا

خموشی غیر افسودن چه‌گل ریزد به دامانت اگر آزاده‌ای با ناله کن پیوند اعضا را
بیست و دومین دوره بازی‌های پیوند اعضا و بیماری‌های خاص با حضور تقریباً ۲۴۰۰ نفر ورزشکار از ۵۹ کشور جهان در شهر نیوکاسل انگلیس برگزار شد. در پایان این مسابقات کاروان ایران با کسب ۲۶ مدال طلا، ۳۵ نقره و ۳۳ برنز در بین ۵۹ کشور شرکت کننده در جایگاه سوم قرار گرفت. در دوره قبلی بازی‌ها که در کشور اسپانیا و شهر مالاگا برگزار شد، تیم ایران با ۳۸ ورزشکار، ۱۷ طلا، ۱۸ نقره و ۱۴ برنز توانسته بود در بین ۴۹ کشور شرکت کننده به مقام یازدهم دست یابد. کاروان ورزش ایران در مجموع ۴۶ ورزشکار داشت که ۲۵ نفر آقایان و ۲۱ نفر بانوان بودند. نکته جالب توجه در خصوص این کاروان عملکرد قابل قبول بانوان بود. انگلیس میزبان این بازی‌ها با بیش از ۲۵۰ ورزشکار قهرمان شد اما ایران با ۴۶ نفر سوم شد.
با آن که کشورهای مدافع حقوق بشر همواره چین را برای توقف علنی و قانونی برداشت اعضا از زندانیان محکوم به اعدام تحت فشار قرار می‌دهد، «وانگ هیبو» سخن‌گوی غیررسمی سیاست‌های پیوند اعضا در چین، در فروردین ۱۳۹۳ در مصاحبه‌ای با یک روزنامه آلمانی اعلام کرد که چین هیچ قصدی در توقف استفاده از اعضای بدن زندانیان محکوم به اعدام ندارد.