پیرنیا

معنی کلمه پیرنیا در لغت نامه دهخدا

پیرنیا. ( اِخ ) نام خانوادگی میرزا حسن خان مشیرالدوله وزیر و رئیس الوزراء چندین کابینه پس از مشروطیت ایران. متوفی در 29 آبان 1314 هَ. ش. مؤلف سه جلد تاریخ ایران باستان چاپ سال 1311 تا 1317 هَ. ش. و برادر وی مرحوم میرزا حسین خان مؤتمن الملک نماینده مجلس شورای ملی ایران از دوره اول تا دوره ٔششم و رئیس آن مجلس در دوره چهارم تقنینیه متوفی در 9 شهریور 1326 و مرحوم ابوالحسن معاضدالسلطنه نواده عم آن دو متوفی در 12 آذر 1318 رحمة اﷲ علیهما.

معنی کلمه پیرنیا در فرهنگ فارسی

( میرزا ) حسن خان مشیرالدوله ( و. ۱۲۵۲ه. ش. /۱۲۹۱ه. ق - ف. تهران ۱۳۱۴ ه. ش / ۱۳۵۴ ه. ق ) پسر اول میرزا نصرالله خان مشیرالدوله نائینی از رجال دوره اخیر قاجاریه واوایل پهلوی . وی تحصیلات نظامی و حقوقی خود را در مسکو بپایان رسانید.و مولف (( ایران باستانی ) ) و تاریخ ((ایران باستان ) ) ( ۳جلد ) و (( داستانهای قدیم ایران ) ) است .او مکرر سمت سفارت وزارت و نخست وزیری داشت . یا برادر وی ( میرزا ) حسین موتمن الملک ( و. ۱۲۵۴ - ف. ۱۳۲۶ ه. ش./ ۱۳۶۶ ه. ق . ) پسردوم میرزا نصرالله خان مشیرالدوله از تحصیل کردگان پاریس و لندن. وی چند بار وکیل مجلس و وزیر بود و مدتی ریاست مجلس شورای ملی رابعهده داشت و مولف (( مجموعه معاهدات ایران با دول خارجه ) ) است. وی بمرض سرطان فقرات در تهران در گذشت. یانواده عم آنان ابوالحسن ملقب به معاضد السلطنه سیاستمدار ایرانی. وی مکرر در ممالک خارجه سمت سفارت داشته ( ف. ۱۳۱۸ ه. ش. )
نام خانوادگی مرحوم میرزا حسن خان مشیر الدوله

معنی کلمه پیرنیا در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پیرنیا (ابهام زدایی). پیرنیا ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • خاندان پیرنیا، از دودمانهای نامور ایرانی دارای اعضایی از وزیران و سیاستمداران و مورخان، و در برخی زمینه ها از دانشمندان طراز او • حسین پیرنیا، حسین پیرنیا ملقب به مؤتمن الملک، دولت مرد اواخر دورهٔ قاجاریه، رئیس مجلس شورای ملی در دوره چهارم، نماینده ۶ دوره مجلس شورای ملی• داوود پیرنیا، حقوق دان، موسیقی شناس و سیاست پیشۀ عصر پهلوی فرزند میرزاحسن خان مشیرالدوله، رئیس الوزرای ایران در ادوار متوالی و مؤلف تاریخ مشهور ایران باستان• حسن پیرنیا، ملقب به مشیرالملک و بعد مشیرالدوله، سیاستمدار، حقوقدان و تاریخ نگار ایرانی، و نخست وزیر ایران در اواخر عهد قاجار
...

جملاتی از کاربرد کلمه پیرنیا

باغ مصلای نائین که تاریخ سنگ مزارش به ۹۵۳ هجری (۱۵۴۷ میلادی) بازمی‌گردد، باغی آرامگاهی است که به دستور شاه قاجار برای ارج گذاری و یادبود، بر مزار پیشینیان خاندان‌های پیرزاده و پیرنیا ساخته شده‌ است. باغ مصلای به مصافت ۱۸٬۰۰۰ متر مربع می‌باشد که امارت اصلی اش، گنبدخانه ای است، که در میان آن سه سنگ مزار در کنارهم، پیام‌ رسان مجموعه‌ای از احوال و سرگذشت مربوط به سه نفر از بزرگمردان خاندان‌های پیرزاده و پیرنیا می‌باشد.
و برگرفته از همین نظر، در فرهنگ معین نیز انزان و انشان، نامِ قدیمِ خوزستان درج شده است. و به‌دنبال آن در فرهنگِ دهخدا و پیرنیا نیز بهمین گونه است.
گودال باغچهٔ خانهٔ پیرنیا در نائین و مسجد آقابزرگ در کاشان نمونه‌های خوبی از این فضاها هستند.
شاه برای اینکه از تحت کنترل نگه داشتن نمایندگان اطمینان حاصل شود، مصونیت پارلمانی آنان را لغو کرد و همه احزاب سیاسی را ممنوع کرد. این تنها انتخاباتی بود که به کاملاً دستکاری نشده بود و توانست تا حدودی اعتبارش را حفظ کند که تا زمان انتخابات قانونی سال ۱۳۲۲ تکرار نشد. چند تن از منتقدان رضا شاه از جمله حسن مدرس با بالاترین تعداد آرا، محمد مصدق، حسن موستوفی و حسین پیرنیا موفق به کسب کرسی مجلس در تهران شدند.
عمارت بهارستان زیر نظر ارباب کیخسرو و به دست شیخ حسن معمار ترمیم شد و مجلس دوم در ۲۳ آبان ۱۲۸۸ با نطق احمدشاه افتتاح شد. با رأی نمایندگان مجلس، مؤتمن‌الملک پیرنیا رئیس مجلس شد و محمدولی خان تنکابنی به عنوان نخست‌وزیر دولت تشکیل داد.