پناه دادن

معنی کلمه پناه دادن در لغت نامه دهخدا

پناه دادن. [ پ َ دَ ] ( مص مرکب ) زنهار دادن. در حمایت خویش گرفتن. پشتی کردن. اعاذه. ایواء. تاویة. تحصیه.صری. خفر؛ پناه دادن کسی را. ( منتهی الارب ). || پناه بردن : و چنانکه مرغ پناه به آشیان دهد ایشان پناه بذکر من دهند. ( کیمیای سعادت ). متوجه مرد گشته برسیدند و پناه بدو دادند. ( جهانگشای جوینی ).

معنی کلمه پناه دادن در فرهنگ فارسی

۱- ( مصدر ) در حمایت خویش گرفتن زنهار دادن پشتی کردن اعاذه ( ترجمان القر آن ص ۲ . ) ۱۱- ( مصدر ) پناه بردن پناه گرفتن
زنهاز دادن پشتی کردن

معنی کلمه پناه دادن در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در حمایت خویش گرفتن را پناه دادن می گویند که از آن در باب حج و جهاد بحث شده است.
از شرایط اهل ذمه پناه ندادن به جاسوس مشرک است.
پناه دادن و حرم
کسی‏که به‏واسطه جنایتی درخارج حرم، حد، تعزیر یا قصاص بر او ثابت شده است اگر به حرم پناه ببرد، مردم باید برای بیرون آمدن از حرم بر او سخت بگیرند. از راههای سخت‏گیری، پناه ندادن به او است.

جملاتی از کاربرد کلمه پناه دادن

هائه‌موسو در یکی از جنگ‌ها زخمی شده و توسط بانو یوها، دختر رئیس قبیله هابک، نجات داده می‌شود. این اتفاق باعث عشق آنها به یک‌دیگر و ازدواجشان می‌شود. سواره‌نظام آهنین هان مردم قبیله هابک را به جرم پناه دادن به هائه‌موسو قتل‌عام می‌کنند و یوها اسیر دست آنها می‌شود. گوموآ، یار قسم‌خورده هائه‌موسو، که به یوها علاقه‌مند است، او را نجات داده و با خود به بویو می‌برد.
سواد زلفت که جز دل آزاری از خم وی کسی ندیده مگر نداند که بر غریبان پناه دادن ثواب دارد
او در دوره‌های مختلف و شرایط گوناگون نظیر رویداد نهضت ملی شدن نفت، نهضت مقاومت ملی، کودتای ۲۸ مرداد، فعالیت در جبهه ملی دوم، تأسیس نهضت آزادی ایران و وقایع ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به مخالفت آشکار با رویکردهای جاری حکومت پهلوی پرداخت و همچنین بارها به دلایل مختلف، نظیر پناه دادن به سید مجتبی نواب صفوی که در آن زمان فراری محسوب می‌شد یا ارائه آموزش‌های مذهبی و مبارزاتی و انتشار اعلامیه‌های اعتراضی در سال ۱۳۵۰ به مدت حدود یک ماه در خانه خود تحت بازداشت خانگی قرار گرفت و پس از آن نیز به زابل و بافت تبعید و زندانی شد.
اکبر غفاری، یکی از بازداشت شدگان در خیزش ۱۴۰۱ ایران است که در دادگاه انقلاب به قتل یک مأمور در جریان این اعتراضات در شهر تهران منطقهٔ فلاح متهم شده و در خطر اعدام است. گفته شده اکبر غفاری به جرم باز کردن در خانه‌اش به روی معترضان و پناه دادن به آنان بازداشت شده‌است.