پلیوسن
معنی کلمه پلیوسن در فرهنگ عمید

پلیوسن

معنی کلمه پلیوسن در فرهنگ عمید

آخرین دوره از دوران سوم زمین شناسی.

معنی کلمه پلیوسن در دانشنامه عمومی

دور پلیوسن دوره ای در مقیاس زمانی زمین شناسی است که از ۵٫۳۳۲ میلیون تا ۲٫۵۶ میلیون سال پیش ادامه داشته است. این دور دومین و جوانترین دور نئوژن در عصر نوزیستی است.
معنی کلمه پلیوسن در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه پلیوسن

جملاتی از کاربرد کلمه پلیوسن

قلعه گبری یک اندیس غیرفلزی است که در حوالی شهر قم استان قم قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، خاک سرخ است. و دیرینگی آن به دوران ائوتا پلیوسن می‌رسد.
از دوره ژوراسیک قسمت‌های آهکی در سنگسر وجود دارد که چشمه راوند را در بر می‌گیرد. از دوره ژوراسیک و کِرتاسه نیز تشکیلاتی در گل رودبار و غار دربند وجود دارد. از دوره سوم در قسمت شمال و شمال شرقی تشکیلاتی از دوره ائوسن دیده می‌شود و در شیخ چشمه سر کنگلومراهای دوره پلیوسن قابل مشاهده‌است. در دوره چهارم دارای مخروط‌های افکنده‌ای است که شهر سمنان هم روی همین نوع قرار گرفته‌است.
مگالودون رژیم غذایی درخور یک شکارچی را داشت،آنها نهنگ‌های ماقبل تاریخ را که در اقیانوس‌ها در دوران پلیوسن و میوسن شنا می‌کردند، می خورد، اما دلفین‌ها، ماهی‌های مرکب و حتی لاک‌پشت‌های غول‌پیکر را نیز می‌خورد. حتی ممکن است مگالودون با نهنگ غول پیکر ماقبل تاریخ، لویاتان، رابطه داشته باشد!
کنگلومرای کوه سرخ یک اندیس مصالح ساختمانی است که در حوالی شهر اردل استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، کنگلومرا است. و دیرینگی آن به دوران پلیوسن می‌رسد.
ریش کوه یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر دهشیر استان یزد قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است.سنگ میزبان این اندیس واحدهای آمیزه رنگین و سکانس رسوبی است و دیرینگی آن به دوران میوو پلیوسن می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های مگنتیت، هونتیت، کوارتز و اپیدوت یافت می‌شوند.
تکتکاب یک اندیس مصالح ساختمانی است که در حوالی شهر بالارود استان خوزستان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، مارن است.سنگ میزبان این اندیس مارن آغاجاری است و دیرینگی آن به دوران میو- پلیوسن می‌رسد.
خارستان ۱ یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر نوک آباد استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، پلی متال است.سنگ میزبان این اندیس توف/ داسیت/ ریوداسیت است و دیرینگی آن به دوران الیگوتا پلیوسن می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های گالن/ اسفالریت/ کالکوپیریت یافت می‌شوند.