پرچم مصلحتی
معنی کلمه پرچم مصلحتی در دانشنامه عمومی
در برخی موارد کشتی ها به دلایلی غیر از منافع اقتصادی از پرچم مصلحتی استفاده کرده اند. از جمله در زمان جنگ ایران و عراق کشتی های کویتی برای جلوگیری از شلیک موشک های سرگردان به سوی آن ها و برخورداری از حمایت نظامی آمریکا و بریتانیا از پرچم این دو کشور استفاده می کردند. همچنین در دوران حکومت آپارتاید آفریقای جنوبی کشتی های این کشور برای فرار از تحریم های بین المللی به استفاده از پرچم مصلحتی روی آورده بودند. [ نیازمند منبع]
امروزه بیش از نیمی از کشتی های تجاری دنیا ( بر حسب تناژ ) از پرچم مصلحتی استفاده می کنند. لیبریا، باهاما و پاناما بزرگترین ناوگان کشتی های دارای پرچم مصلحتی را در اختیار دارند. [ نیازمند منبع]
اتحادیه های تجاری ملوانان با رویه اخذ پرچم مصلحتی سخت مخالف اند. فدراسیون بین المللی ملوانان یکی از نهادهایی ست که به شدت با به کارگیری پرچم مصلحتی مخالفت می ورزد و آن را تنها ابزاری برای بهره کشی از کارگران و خودداری از اجرای موازین بهداشتی می داند. برای رفع این مشکل؛ لزوم وجود «ارتباط اصیل» میان کشور صاحب پرچم و کشتی امری ست که در «کنوانسیون دریای آزاد ( ۱۹۵۸ ) » به آن اشاره شده است. دیوان بین المللی دادگستری در رأی مشورتی دربارهٔ اساسنامهٔ کمیتهٔ ایمنی دریایی «سازمان میان دولتی مشورتی دریایی» ( ۱۹۶۰ ) صرفِ ثبتِ کشتی در یک کشور را جهت برخورداری از تابعیت آن کشور کافی دانسته است، اما از نظر فدراسیون بین المللی ملوانان «ارتباط اصیل» بنا به تعریف کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها در وضعیت پرچم مصلحتی وجود ندارد. در «کنوانسیون ملل متحده در مورد ثبت کشتی ها» ( ۱۹۸۶ ) این رابطهٔ اصیل این گونه تعریف شده که؛ اولاً دولت ثبت کنندهٔ کشتی باید از نیروی دریایی مؤثری برای اعمال قوانین خود بر کشتی های متبوعش برخوردار باشد و ثانیاً بخش قابل توجهی از مالکیت کشتی به اتباع آن دولت تعلق داشته یا بخش قابل ملاحظه ای از کارکنان کشتی تابعیت آن دولت را داشته باشند. البته این کنوانسیون برای لازم الاجرا شدن نیازمند تصویب ۴۰ دولت است که ۲۵٪ از تناژ جهانی کشتی ها را دارا باشند و این امر هنوز محقق نشده است.
معنی کلمه پرچم مصلحتی در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه پرچم مصلحتی
به دلیل کمتر بودن هزینههای اداری ثبت و سختگیرانه نبودن قوانین اداره کشتی، از نظر ملیت خدمه، قوانین کاری و بازرگانی، بیش از ۷۰ درصد کشتیهای جهان، در کشوری غیر از کشور مالک ثبت شدهاند و با پرچم کشور دیگری حرکت میکنند. به این اقدام در اصطلاح بازرگانی دریایی پرچم مصلحتی گفته میشود.