پرون

پرون

معنی کلمه پرون در لغت نامه دهخدا

پرون. [ پ َ وَ ] ( اِ ) مخفف پروان. چرخ ابریشم تابی که بپای گردانند و پروان به اضافه الف نیز گویند :
از تفاخر چو کرم پیله سپهر
تار مهرش کشیده بر پرون.ابوالفرج رونی.و نیز رجوع به پروان شود.
پرون. [ پ َ وَ ] ( اِخ ) مخفف پروان. و آن شهری است نزدیک غزنین.
پرون. [ پ َرْ وَ ] ( اِخ ) نام بیژن بن گیو باشد.
پرون. [ پ ِ رُن ْ ] ( اِخ ) نام یکی از مشاهیر طبیعین فرانسه مولد او بسال 1775 م. در ایالت الیه در قصبه سری لی و وفات بسال 1810 م. از 1800 تا 1804 م. در تحت ریاست کایتین بودن در هیئتی که به سیاحت اقطار جنوبیه مأمور بودند شرکت جست و از حیوانات آن نواحی صدهزار نمونه به فرانسه برد و راجع به احوال طبیعیه آبهای بحر محیط و درجه حرارت و برودت آن به کشفهای بسیار توفیق یافت و سیاحت نامه چهارساله خویش نیز بنوشت و انتشار داد. ( قاموس الاعلام ترکی ).
پرون. [ پ ِ رُن ْ ] ( اِخ ) نام قصبه ای بر کناررود سُم در ولایتی به همین نام در 51 هزارگزی شرقی آمین سکنه آن 4289 تن است و این قصبه ای قدیم است دارای استحکامات و پاره ای آثار. ( قاموس الاعلام ترکی ).
پرون. [ پ ِ ] ( اِخ ) نام آلهه رعد نزد اسلاوهای قدیم و بتی بزرگ بنام او در کیف بوده است و ولادیمیر آنرا بشکست. ( قاموس الاعلام ترکی ).

معنی کلمه پرون در فرهنگ عمید

= پروان

معنی کلمه پرون در فرهنگ فارسی

( اسم ) چرخی که ابریشم را بدان از پیله بر آورند و آن چرخ را بپای گردانند .
نام الهه رعد نزد اسلاوهای قدیم

معنی کلمه پرون در دانشنامه عمومی

پرون ( سیریلیک: Перун ) بلندمرتبه ترین ایزد در میان ایزدان اساطیر اسلاو است. پرون ایزد تندر و آذرخش است. دیگر صفات منسوب به پرون مرتبط است با آتش، کوه، بلوط، زنبق، عقاب، گنبد آسمان، اسب، ارابه، جنگ افزار، چکش، تبر ( تبر پرون ) ، تیر و جنگ. پرون نخست با جنگ افزار سنگی و بعد فلزی مربوط بود. او در شمال نام های دیگری داشت، مانند پیرکوناس و پروُن. این ایزد را در بیشتر جاها تکریم می کردند و سخت از او می هراسیدند. نقش پرون بارورکردن زمین با غنایم جنگی و باردار کردن مادر زمین به واسطه باران و رعدوبرق بود. بلوط، درخت ترس آور او بود که فکر می کردند برق آسمانی را جذب می کند.
پرون را به عنوان مردی خشن با ریشی مسین توصیف می کنند. او سوار بر گردونه ای آهنی است که یک قوچ غول آسا آن را در آسمان می کشد و تبری بزرگ و گاه چکش بر دوش دارد. او تبر را به سوی بدکاران پرتاب می کند و این تبر همیشه به سوی او بازمی گردد. هرجا که او اقامت می گزید، روی کوه یا بر بالاترین شاخهٔ درخت بلوط عظیم پیکر، آنجا را مرکز زمین به شمار می آوردند. پرون بر شرایط آب وهوایی طبیعت نظارت داشت و بدین گونه در فصل درو، همه جا او را می پرستیدند.

جملاتی از کاربرد کلمه پرون

زندگی اوا پرون موضوع کتاب‌ها، فیلم‌های سینمایی، نمایش‌ها و تئاترها و سریال‌های بسیاری در سراسر جهان، به ویژه در آمریکای لاتین بوده‌است. از روی زندگی اوا و همسرش یک تئاتر موزیکال موفق به نام اویتا و یک فیلم به همین نام با بازیگری مدونا و آنتونیو باندراس ساخته شده‌است.
در سال ۲۰۱۱ کتابی که به نام «راهنمای سیاست‌های زشت آمریکای لاتین» منتشر شد و ادعا کرد که اوا پرون کشورش را به پناهگاهی امن برای نازی‌های بسیاری مبدل کرده بود که پس از جنگ جهانی دوم و شکست آلمان هیتلری، متواری شده بودند.
حسین فردوست ماهیت ارتباط پرون با شاه را رابطه جنسی نمی‌دانست. وی دلیل حضور پرون را در اتاق محمدرضا، خواندن رمان برای محمدرضا توسط پرون بیان کرده‌است. فردوست می‌نویسد بعدها زمانی که به دستور شاپور ریپورتر برای انجام مأموریتی به انگلیس اعزام شد که ریپورتر پیشنهاد کرده بود، در لندن به آرشیو سازمان اطلاعات انگلیس برده شد و در آنجا عکسها و فیلم هائی از محمدرضا و رضا شاه به او نمایش داده شد که در آن فیلم‌ها مشخص بود هیچ‌کدام از این افراد نمی‌دانند که از آنان فیلم یا عکس گرفته می‌شود.
او همسر دوم خوآن پرون رئیس‌جمهور آرژانتین و از سال ۱۹۴۶ تا زمان مرگش در سال ۱۹۵۲ بانوی اول این کشور بود.
او جوانی کوچک اندام و لاغر بود که اغلب از سوی دانش‌آموزان مورد آزار قرار می‌گرفته و تحقیر می‌شد. دوستی شاه با پرون از حمایت شاه از او در برابر یکی از همین آزار رسانی‌ها شروع شد و تا پایان عمر پرون در سال ۱۳۴۰ به مدت حدود بیست و پنج سال ادامه یافت. دربارهٔ پرون اطلاعات دست اول زیادی در دست نیست.
بهترین کتاب برند در مورد سورینو دی جیوانی یک آنارشیست ایتالیایی توسط پرزیدنت رائول آلبرتو لاستیری (۱۹۷۳) ممنوع شد. همچنین کتاب لا پاتاگونیا ربلد متوقف شد، دومین اثر برند در مورد ایزابل پرون بود؛ سایر کتاب‌های او پس از جابجایی قدرت در سال ۱۹۷۶ توسط ارتش سوزانده شدند. فرانچسکو روسی، که سناریو توقف مسیح در ایبولی را نوشت، طرح ساخت یک فیلم سازگار با کتاب خود «دی جیووانی» تهیه کرد، اما پس از بمب‌گذاری پیازا فونتانا در ۱۹۶۹، این پروژه را متوقف کرد و گفت زمان مناسبی برای ساخت یک فیلم در مورد تروریست نیست.
این ترانه در اصل برای فیلم سافت پرون سوئدی «اینیا ۲: اغوای اینیا» به کارگردانی جوزف دابلیو. سارنو نوشته شده بود که در ایالات متحده آمریکا با موفقیت بیشتری نسبت به سوئد مواجه شد.
با اتخاذ تحقیقات در آرشیو دولت آرژانتین، سوئیس، آمریکا، انگلیس و بلژیک و همچنین مصاحبه‌های متعددی که از منابع دیگر صورت گرفته است، نتیجه‌گیری‌های گونی را به‌طور مفصل در ادیسه واقعی: قاچاق نازی‌ها به آرژانتین دوران پرون و چندین پیگیری در این زمینه را در مقاله ای برای گاردین نوشت و براساس آزمایش علمی روی قطعه‌های جمجمه، صحت گزارش‌های اصلی مرگ آدولف هیتلر را زیر سال برد.
اویتا داستانِ زندگیِ اوا پرون را روایت می‌کند: از کودکی‌اش در خانواده‌ای فقیر تا تبدیل شدنش به بانوی اول کشور آرژانتین و بیماری و مرگِ زودهنگامش.
در ۱ ژوئیه ۱۹۷۴ به عنوان معاون رئیس‌جمهوری آرژانتین وارد عرصه قدرت شد و بعد از مرگ رئیس‌جمهور خوآن پرون که شوهر او بود به عنوان رئیس‌جمهور آرژانتین انتخاب شد و در دوران او بود که در روز چهارشنبه ۲۴ مارس ۱۹۷۶ کودتای نظامی علیه او شکل گرفت.