پتانسیل شیمیایی

معنی کلمه پتانسیل شیمیایی در فرهنگستان زبان و ادب

{chemical potential} [خوردگی، شیمی] تغییرات انرژی آزاد در یک واکنش شیمیایی، برحسب مول، در وضعیتی که دما و فشار و دیگر پارامترهای ترمودینامیکی ثابت در نظر گرفته شوند

معنی کلمه پتانسیل شیمیایی در ویکی واژه

تغییرات انرژی آزاد در یک واکنش شیمیایی، برحسب مول، در وضعیتی که دما و فشار و دیگر پارامترهای ترمودینامیکی ثابت در نظر گرفته شوند.

جملاتی از کاربرد کلمه پتانسیل شیمیایی

انرژی پتانسیل شیمیایی نوعی انرژی پتانسیل می‌باشد که در طی واکنش شیمیایی آزاد می‌شود یا بدست می آید. مقدار پتانسیل شیمیایی همچنین در پی تغییر فاز تغییر می‌کند. پتانسیل شیمیایی گونه‌های مختلف موجود در سیستم را می‌توان با نسبت نرخ انرژی آزاد ترمودینامیکی به نرخ تغییر مولی آن گونه تعریف نمود.
اگر در طی فرایند دما و حجم سیستم ثابت نگه داشته شود در اینصورت می‌توان پتانسیل شیمیایی را به صورت زیر تعرف نمود
برای مثال، هنگامی که تلویزیون روشن می‌کنیم و مأموریت رفت و برگشت سفینه‌ای فضایی را به تماشا می‌نشینیم، در واقع از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنیم که از انرژی پتانسیل (مثلاً انرژی پتانسیل گرانشی آب ذخیره شده در پشت سد) حاصل می‌شود. یا تبدیل انرژی پتانسیل شیمیایی موجود در سوخت موشک‌ها به انرژی جنبشی است، که سفینه از سکوی پرتاب به فضا پرتاب می‌شود. باتری‌های مورد استفاده از فلاش دوربین‌ها یا در رادیوهای کوچک، بنزین مصرفی برای راندن اتومبیلی و بالاخره، غذایی که می‌خوریم همه و همه محتوی انرژی پتانسیل هستند.