پایین دست

معنی کلمه پایین دست در فرهنگستان زبان و ادب

{downstream} [زیست شناسی-ژن شناسی و زیست فنّاوری، کشاورزی-زراعت و اصلاح نباتات] مسیری که زی مایه/ آنزیم رِنا بسپاراز از نقطۀ پیش بَر به سمت پایانگر ژن طی می کند

جملاتی از کاربرد کلمه پایین دست

سد دز یکی از سدهای قدیمی ایران است که به صورت بتنی برق‌آبی در دوران پادشاهی محمدرضا پهلوی بر روی رودخانه دز توسط ساخته شد. این فرایند ساخت توسط یک کنسرسیوم ایتالیایی در ۲۳ کیلومتری شمال شرق اندیمشک احداث شد تا ۱۲۵۰۰۰ هکتار از اراضی پایین دست را آبیاری کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادستش داشته باشد. این سد همچنین نیروگاهی با قدرت ۵۲۰ مگاوات‌ را فعال کرده است.
همیلتون به‌خاطر سبک نوشتاری جذاب و طنزآمیزش معروف است و برخوردهایش را با افرادی که وی معتقد بود، قشر پایین دست اجتماع هستند، به صراحت توصیف می‌کند. نوشته‌های فکاهی او در این موقعیت‌ها، در میان نجیب‌زادگان آن زمان، در توصیف رفتارهای بی‌شرمانه رایج شده بود.
در پایین دست روستای درفک، بقایای سه آسیاب در فاصله‌های دور و نزدیک از یکدیگر دیده می‌شود.
تنها محل دیدنی این روستا امامزاده‌ای است که در پایین دست روستا واقع است. سالهاست که این امامزاده اثری از امامزاده بودن ندارد و تنها یک مقبره متعلق به یکی از اهالی در آن وجود دارد و افرادی که برای زیارت به آنجا می‌روند به اشتباه آن مقبره را زیارت می‌کنند
گونه‌ای که آب را از مرکز مخزن به وسیلهٔ همان جرز مشبک مرکزی چهار طاقی مکش و سپس آب را از طریق کانال‌هایی که در زیر سد موجود می‌باشد به پایین دست (حدود ۲۰۰ متری) هدایت می‌نمودند تا اینکه از فشار آب بر دهانه سد می‌کاستند.
رودخانه کلارود، کهولی، هر۲رودامام زاده قاسم رودخانه ای پرآب و زلال که از کوه‌های بندپی سرچشمه گرفته و با گذشت کلیومترها از جنگل‌های هیرکانی به مناطق پایین دست می‌رسد و در نهایت به دریای مازندران متصل می‌گردد. و همچین وجود امام زاده‌ای در کنار آن دارای زیبایی خاصی دارد.
متأسفانه در سال‌های اخیر در طی خشک سالی‌های پی در پی، اهالی روستای باغخیرات و بیزخ بدون هیج مجوزی، ایجاد به سد زیرزمینی در منطقه کوه میش کرده‌اند، که علاوه بر قطع درختان زیادی در این منطقه، منجر به کم‌آب شدن قنات‌های پایین دست شده‌است. مهم‌ترین مشکل ایجاد این سد زیرزمینی؛ قطع درختان چند ساله بود که هنوز هم آثار تنه این درختان در منطقه وجود دارد و باعث از بین رفتن اکوسیستم‌های زیادی در این منطقه شده‌است.
یک مثال روشن از انتقال، جابه جایی جوهر است که در رودخانه پخش می‌شود. رودخانه که جریان دارد، جوهر از طریق انتقال به پایین دست رودخانه حرکت می‌کند. جابه جایی آب جوهر را هم جابه‌جا می‌کند. اگر جوهر به دیاچه ساکن بدون جریان آب اضافه شود جوهر از نقطه منبع به اطراف آن در آب پراکنده می‌شود. در این حالت انتقال گفته نمی‌شود بلکه این حالت پخش است و نوعی همرفت رخ می‌دهد.
برم سبز روستایی است از توابع بخش سوق شهرستان کهگیلویه استان کهگیلویه و بویراحمد. در مجاورت این روستا دریاچه کوچکی وجود دارد که به دلیل عمق زیاد آن به رنگ سبز دیده می‌شود. در پایین دست این دریاچه شالیزارهای این روستا قرار دارند.
ارات بن، روستایی است از توابع دهستان ولوپی بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران ایران با منظر طبیعی کوهستانی جنگلی با اقلیم چهارفصل برگی دیگر از کتاب آفرینش بهشت مازندران می‌باشد. این روستا در نزدیکی شهر آلاشت و در مسیر جاده توریستی دراسله قراردارد. نام این روستا مرکب از دو کلمه ارات (به معنای کشتزارهای وسیع) و بن به معنای پایین دست می‌باشد.