پانصد هزار

معنی کلمه پانصد هزار در لغت نامه دهخدا

پانصد هزار. [ ص َ هََ ]( عدد مرکب ، ص مرکب ) خمسمائه الف. پانصد بار هزار.

جملاتی از کاربرد کلمه پانصد هزار

همی راند در پیش پانصد هزار از ایران و توران دلاور سوار
زمین‌شناسان معتقدند که در حدود پانصد هزار سال پیش، صورت نخستین خلیج فارس در کنار دشت‌های جنوبی ایران تشکیل شد و به مرور زمان، بر اثر تغییر در ساختار درونی و بیرونی زمین، شکل ثابت کنونی خود را یافت. خلیج فارس در آغاز، بسیار پهناور بوده به‌طوری‌که تا اواخر دوره سوم زمین‌شناسی، بیشتر جلگه‌های برازجان، بهبهان و خوزستان ایران تا کوه‌های زاگرس در زیر آب بوده‌اند.
ز هندوستان مرد پانصد هزار همه نامداران خنجر گذار
«چون این حال ما را مقرّر گشت، درمان این کار بواجبی‌ ساختیم و آنچه فرمودنی بود بفرمودیم و جوشن‌ پوشیدیم و بر ماده پیل نشستیم و سلاحها در مهد پیش ما بنهادند و فرمودیم تا کوسهای جنگ فروکوفتند و غلامان گروهی سواره و بیشتر پیاده گروهی گردپیل ما بایستادند و گروهی پیش رفتند و یک پیل بزرگ که قویتر و نامی‌تر و جنگی‌تر بود پیش بردند. و براندیم و بر اثر ما سوار و پیاده‌یی بی‌اندازه. چون بدان صحرا و پل رسیدیم، گرگانیان پیش آمدند سوار و پیاده بسیار. و جنگ پیوسته شد جنگی سخت بنیرو . و دشوار از آن بود که لشکر را مجال گذر نبود از آن تنگیها، صد هزار سوار و پیاده آنجا همان بود و پانصد هزار همان‌، که اگر برین جمله نبودی، ایشان را زهره ثبات کی بودی که بیک ساعت کمتر، فوجی از لشکر ما ایشان را برچیدی‌ .
بنابر گزارشی در سال ۲۰۰۶، ۲۰۰ هزار کارگر در یک کارخانه تولیدکننده محصولات اپل در چین، واقع در ۳۲ کیلومتری هنگ کنگ، هم کار می‌کردند و هم در آنجا می‌خوابیدند. هر صد نفر از آن‌ها تنها در یک اتاق زندگی می‌کردند و هر نفر حداقل لوازم شخصی را به همراه خود داشت و یک سطل برای شست‌وشوی لباس‌هایش. یک کارگر ۲۱ ساله چینی که روزانه ۱۵ ساعت به مدت یک ماه برای اپل کار کرده بود، تنها ۲۷ پوند (حدوداً برابر با یک میلیون پانصد هزار تومان در اواخر بهمن ۱۴۰۱) حقوق دریافت کرد.
زمان تشکیل پرونده و مراحل بانکی معمولاً از ۲ هفته تا ۱ ماه طول می‌کشد. مبلغ وام دریافتی نیز روز محضر به صورت چک بانکی توسط نماینده بانک مسکن به خریدار آپارتمان تحویل داده می‌شود. این اوراق به صورت برگه‌های یک میلیون تومانی و پانصد هزار تومانی صادر می‌شود. خریدار این اوراق نیز می‌تواند با ارائه این اوراق به بانک مسکن از وام مسکن جهت خرید آپارتمان و ساخت آن استفاده نماید.
در روزگار او وطن خویش باز یافت پانصد هزار مردم گم گشته از وطن
برون آمد از بیشه پانصد هزار بدینگونه غولان با گیر و دار
مردم ری دانه های آن تباه شده ها بگرفتند و کشت کردند. اصل خربزه ی لذیذ ایشان از آن جاست. و هر سال پانصد هزار درهم خرج کشت آن کنند.
انقلاب سفید، کتابی است که به قلم محمدرضا پهلوی، شاه سابق ایران نگاشته شده‌است. چاپ اول این کتاب در دی ۱۳۴۵ در پانصد هزار نسخه و ۲۰۶ صفحه در چاپخانه بانک ملی ایران صورت گرفت. ناشر کتاب، کتابخانه پهلوی و موضوع آن اوضاع اجتماعی و اقتصادی ایران در قرن چهاردهم هجری خورشیدی می‌باشد .
او که فرماندهی ارتش اوگاندا را در اختیار داشت، قدرت را با کودتا علیه میلتون اوبوته به چنگ آورد و در دوران حکومت خود در زمینه نقض حقوق بشر از جمله اعدام‌های خودسرانه، سرکوب مخالفان سیاسی و اقلیت‌های قومی و اخراج آسیایی‌ها از کشور، کارنامه سیاهی از خود به جای گذاشت. مقتولان دوران فرمان‌روایی وی بین صد تا پانصد هزار نفر شمارش می‌شوند.
راجرز با دریافت غرامتی معادل پانصد هزار پوند که بعدها به یک میلیون پوند افزایش یافت به همکاری خود با باشگاه واتفورد پایان داد. هر چند که با این عمل از چشم هواداران واتفورد افتاد اما با این وجود آن‌ها برای حفظ باشگاه در چمپیونشپ قدردان زحمات او بودند و برای او در آینده آرزوی موفقیت کردند.
ز لشکر بدو داد پانصد هزار سواران رزم و دلیران کار
موزه، یا بارگاه موسی، که شامل کتابخانه و مدرسه می شد، توسط بطلمیوس یکم بنیانگذاری شد. هدف این مجموعه، از ابتدا، تبدیل شدن به یک مدرسه و کتابخانهٔ بزرگ بین‌المللی بود. کتابخانهٔ آن، در دوران اوج خود، شامل پانصد هزار کتاب بود که اغلب به زبان یونانی
مرکز این استان شهر ایزابلا سیتی است. جمعیت آن حدود پانصد هزار نفر است. مساحت این استان هزار و دویست کیلومتر مربع است .
این خبرگزاری به زبان های اوکراینی، روسی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، چینی، ژاپنی و لهستانی فعالیت می کند. و به گفته خودش در آرشیو حدود پانصد هزار عکس از ۱۹۱۸ تاکنون نگهداری می شود.
این کشور نیز مشمول کمک ۱میلیون و پانصد هزار دلاری برای کمک به برنامه کشاورزی در آن کشور شد.