وزنه برداری

معنی کلمه وزنه برداری در فرهنگ معین

( ~. بَ ) [ ع . ] (حامص . ) ۱ - برداشتن وزنه . ۲ - نوعی ورزش که در آن ورزشکاران با بلند کردن وزنه هایی در وزن های مختلف با هم رقابت می کنند.

معنی کلمه وزنه برداری در فرهنگستان زبان و ادب

{weight lifting} [ورزش] ورزشی رقابتی در چند گروه وزنی و در مواد مختلف که در آن هر وزنه بردار کوشش می کند حد نصاب بالاتری در رقابت با دیگر ورزشکاران بر جای بگذارد

معنی کلمه وزنه برداری در دانشنامه آزاد فارسی

وزنه برداری (weightlifting)
ورزش بلندکردن وزنه های بسیار سنگین. وزنه بردار باید سنگین ترین وزنۀ ممکن را از روی زمین بلند کند و آن را چند ثانیه بالای سر نگه دارد تا از سوی داوران تأیید شود. مسابقات بین المللی وزنه برداری در دو حرکت معمول و استاندارد برگزار می شود: یک ضربو دوضرب. در حرکت یک ضرب، وزنه بردار باید میلۀ شامل وزنه ها را با دست های کشیده در حرکتی بدون وقفه از روی زمین بلند کند و آن را دو ثانیه بالای سر نگه دارد. حرکت دوضرب در دو مرحله انجام می شود؛ ابتدا وزنه بردار وزنه را از زمین بلند می کند و به حالت ایستاده آن را روی سینه قرار می دهد و در حرکت بعدی وزنه را بالای سر می برد که مجموع این دو حرکت در نظر گرفته می شود. فدراسیون بین المللی وزنه برداری در ۱۹۲۰ تأسیس شد؛ امّا مسابقات وزنه برداری جهانی نخستین بار در ۱۸۹۱ برگزار شد. نخستین دورۀ مسابقات جهانی وزنه برداری بانوان در ۱۹۸۷ در فلوریدای امریکا انجام شد.

معنی کلمه وزنه برداری در ویکی واژه

برداشتن وزنه.
نوعی ورزش که در آن ورزشکاران با بلند کردن وزنه‌هایی در وزن‌های مختلف با هم رقابت می‌کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه وزنه برداری

اسکیت‌برد، صخره‌نوردی و موج‌سواری پس از اولین حضور در سال ۲۰۲۰ به عنوان رویدادهای اختیاری، به برنامه رویدادهای "هسته" المپیک تابستانی ارتقا یافته است. بوکس، پنج گانه مدرن و وزنه برداری به دلیل مسائل حاکمیتی به طور موقت حذف شده بودند. پنج‌گانه و وزنه‌برداری مدرن بعداً به دنبال تلاش‌های اصلاحی مجدداً به کار گرفته شدند، و انتظار می‌رفت که اولی از فرمت جدیدی استفاده کند که جایگزین پرش نمایشی با مسابقه با مانع شود، در حالی که تصمیم در مورد بوکس به تعویق افتاد. بازی‌های 2028 اولین فوتبال پرچم و اسکواش را به‌عنوان ورزش‌های اختیاری برگزار می‌کنند که با بازگشت بیسبال/سافت بال، کریکت (برای اولین بار از سال ۱۹۰۰) و چوگان (برای اولین بار از سال ۱۹۰۸) به آن ملحق می‌شود.
در رقابت های وزنه برداری به شرکت کنندگان تا رتبه ی (بیست و پنجم) امتیاز داده می شود. فرد اول 28 امتیاز در هر لیفت و 28 امتیاز برای نتیجه ی مجموع حرکات و به نفر بیست و پنجم فقط یک امتیاز برای هر لیفت و 1 امتیاز هم برای رده بندی مجموع یکضرب و دوضرب.
حمید رشیدی(وزنه بردار) عضو تیم ملی وزنه برداری ایران در دسته 94 کیلو
در اولین دوره بازیهای غرب اسیا در تهران رشته وزنه برداری هم بود که تیم ملی بزرگسالان ایران با ترکیب کامل 8 وزنه بردار و اولین مربیگری رسمی مربی بلغاری ایران ''' ایوانف''' بود.