وجدانی

معنی کلمه وجدانی در فرهنگ عمید

آنچه به وسیلۀ قوۀ باطنی ادراک می شود.

معنی کلمه وجدانی در فرهنگ فارسی

(صفت ) منسوب به وجدان آنچه توسط وجدان درک شود.

جملاتی از کاربرد کلمه وجدانی

هرگز این ذوقهای وجدانی یافتن از حروف نتوانی
نمی گنجی در الفاظ و عبارات تو این معنی وجدانی کجایی؟
سؤالاتی در فلسفه خودکشی مطرح شده که عبارتند از اینکه خودکشی چیست، آیا خودکشی می‌تواند یک انتخاب عقلانی باشد، و جواز اخلاقی خودکشی کدام است. دامنه استدلال‌های فلسفی در مورد اینکه آیا خودکشی می‌تواند از نظر اخلاقی قابل قبول باشد یا خیر از مخالفت شدید (در نظر گرفتن خودکشی به‌عنوان امری غیراخلاقی) تا برداشت از خودکشی به‌عنوان حق مقدس هر کس (حتی یک فرد جوان و سالم) که معتقد است به‌صورت عقلانی و وجدانی به تصمیم برای پایان دادن به زندگی خود رسیده‌است، متغیر است.
وه که دینی نماند و وجدانی نه مسلمانی و نه انسانی
هر چند مسائل علوم حقیقی وجدانی کما ینبغی در عبارت نمی‌گنجد، «وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ»، به سبیل ایما و اشارت کلمه‌ای چند در قید الفاظ و حروف مقید گردانیده شد. امید که از علم به عین و از گوش به آغوش آید! و الله یقول الحق و هو یهدی السبیل.
علم وجدانی است علم عارفان علم اگر خوانی چنین علمی بخوان
معنیش گرچه هست وجدانی من عبارت کنم که برخوانی
درک وجدانی به جای حس بود هر دو در یک جدول ای عم می‌رود
انتظار کلمه‌ای عربی به معنای «چشم به راه بودن» است. انتظار مانند گرسنگی، تشنگی، خشم و بغض امری وجدانی است که هرگز با توصیفات ذهنی، حقیقت آن درک نمی‌شود.
باغ‌وحش شهر مشهد به سال ۱۳۳۹ توسط محمدعلی آذریان و امیر وجدانی تأسیس گردید که محل آن در محدودهٔ خواجه‌ربیع فعلی قرار داشت. عمده حیوانات باغ‌وحش در ابتدا توسط اسماعیل آذریان با قطار از هند و پاکستان وارد کشور شدند. در سال‌های ابتدایی، برنامه‌های نمایش حیوانات نیز اجرا می‌شد که از جمله برنامه‌های پُرطرفدار، قرار دادن سر انسان در دهان شیر و نبرد با گرگ توسط امیر وجدانی بود.
زآن که بی‌شبهه مرد وجدانی هست همدستشان به پنهانی