وتا

معنی کلمه وتا در لغت نامه دهخدا

وتا. [ وَ ] ( ع اِ ) ریم. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). ریم و چرک. ( ناظم الاطباء ). || خون. || لای. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). گل سیاه چسبنده. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه وتا در فرهنگ فارسی

گرانبار رفتن از پیری یا از نیکو خوئی و رزانت

معنی کلمه وتا در دانشنامه عمومی

وتا ( به انگلیسی: Veta ) یک فیلم در هند است.

جملاتی از کاربرد کلمه وتا

به دلیل وضعیت مالی فقیرانه خانواده، برک در ۱۳ سالگی مدرسه را رها کرد و تا پنج سال بعد در خیابان زندگی می‌کرد وتا آنکه به خدمت سربازی فراخوانده شد. پس از دو سال خدمت، به آستانه اشرفیه رفت و در آنجا شغل کارگری پیدا کرد.
ای مفتخوران مفتخوری تاکی وتا چند کو حس و حمیت‌؟‌!
این مزرعه خشکید، خری تاکی وتا چند
شهید خنجر شوقیم وتا ابد شاید که چشم ما نکند خیرباد قاتل ما
براهویی‌ها پس از مهاجرت به سیستان با طایفهٔ قدرتمند سَرْبَندی (در محل به سرابندی شهرت دارند) که خود را با براهویی‌ها از یک تبار می‌دانستند، متحد شدند. این دو گروه قنبر، بنیان‌گذار حکومت کلات را اولین رئیس خود می‌دانند. براهویی‌های نیمه‌چادرنشین ایران تا چندی پیش در سیستان و خاش و زاهدان و ایرانشهر وتا سرحدات مکران زندگی می‌کردند و تنها معدودی از آنها نزدیک زابلو سیستان اقامت داشتند.
چهار سال بعد او صومعه معراج را در نزدیکی کاخ کرملین تأسیس کرد. اودوکسیا دیمیتریفنا بقیه زندگی خود در صومعه معراج تحت نام اوفروزین از حجاب استفاده می کرد وتا پایان عمرش در سال ۱۴۰۷ در آنجا ماند. او همچنین توسط کلیسای ارتدوکس روسی مقدس شمرده شد.
شیری است عشق کز بر او کس گذر نکرد تا شیر دل نیامد وتا ترک سر نکرد
وتا دیجیتال مسئولیت آماده‌سازی مرد آهنی را که توسط آی‌ال‌ام ساخته شده بود را به عهده گرفت. گای ویلیامز، سرپرست تیم جلوه‌های ویژهٔ وتا دیجیتال گفت: «سخت‌ترین کار در این قسمت ساخت پوششی منعکس‌کننده برای زره مرد آهنی بود.»
کاوش‌های علمی باستان شناختی در حاشیه غربی دشت لوت از سال ۱۳۴۸ وتا سال ۱۳۵۶ ادامه یافت که حاصل هشت فصل کاوش در این منطقه منجر به کشف گورستانهایی مربوط به هزاره دوم و سوم قبل از میلاد و کوره‌های ذوب مس گردید.
بازکشم لشکر وتا به فلک بر روم قلعه روحانیان گیرم و برتر روم
در ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۷ اعلام شد که استودیوی جلوه‌های بصری وتا دیجیتال مستقر در نیوزلند کار بر روی دنباله‌های آواتار را آغاز کرده‌است.
از دل وجان شاد وآزاریم از قیدجهان تا اسیر عشق وتا دربندوزندان توایم
از آنجا که معلوم است در کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس دمای گرما خیلی زیاد است، مخصوصاً در ماه‌های ژوئیه، اوت و سپتامبر، فقط حدود سه ماه که از ماه ژانویه آغاز می‌شود وتا ماه مارس ادامه دارد، هوای منطقه بسیار خوب وملایم است، مخصوصاً اگر در این ماه‌ها باران موسمی ببارد تمام منطقه سرسبز و پر از گل‌های بهاری می‌شود، مردم به گشت وتفریح می‌روند و خیمه وخرگاه بر پا می‌کنند، وخیمه گاهای بر صخیر شهرت وآوازهٔ فراوانی دارد در منطقهٔ خلیج.
این آلبوم در هفته اول فروشش در آمریکا ۷۴۱٬۰۰۰ نسخه فروش رفت و بزرگ‌ترین فروش را در هفته اول در سال ۲۰۱۰ رقم زد (تا انتشار آلبوم تیلور سویفت که بیش از ۱ میلیون در هفته اول فروخت). ریکاوری برای هشت هفته در چارت‌های آمریکا و بریتانیا اول بود. این آلبوم در کشورهای دیگر هم موفق بود و فروش کرد وتا به حال ۴٬۰۰۰٬۰۰۰ نسخه در آمریکا و بیش از ۵٬۸۰۰٬۰۰۰ نسخه در به صورت جهانی فروش داشت که پر فروش‌ترین آلبوم سال ۲۰۱۰ نام گرفت و امینم را تنها هنرمندی ساخت که لقب پرفروش‌ترین آلبوم سال را برای ۲ بار کسب کرده‌است. همچنین تا به حال این آلبوم پرفروش‌ترین آلبوم دیجیتالی (فقط فروش دیجیتالی و دانلود) نیز لقب گرفته‌است.
دولت وملک تو پاینده وتا هست جهان بجهان دولت و ملک تو مبیناد زوال
هر چند دست و پا زند وتا کجا رسد غرقه درین محیط که هیچش کرانه نیست
باباکندی‌رود یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قرانقو بخش مرکزی شهرستان هشترود واقع شده‌است. جمعیت این روستا۴۰۰نفر و محصول عمده کشاورزی گندم وباغی سیب می‌باشد دارای جمعیتی اکثراً تحصیل کرده دسترسی به منابع ابی باعث خوش اب هوای بودن و سرسبز بودن ان شده در کیلومتر ۸۹ اتوبان تبریز زنجان می‌باشد فاصله تا هشترود ۱۸ کیلومتر وتا تبریز ۸۹ کیلومتر درگذشته نه چندان دور این روستا یکی از اصلی‌ترین محل سکونت اقوام بهایی بود.