والفجر

معنی کلمه والفجر در لغت نامه دهخدا

والفجر. [ وَل ْ ف َ ] ( اِخ ) سوره هشتاد و نهم از قرآن مجید و آن مکیه و سی آیت است و بدین آیه شروع شود: والفجر.

معنی کلمه والفجر در فرهنگ فارسی

سوره هشتاد و نهم از قر آن مجید و آن مکیه و سی آیت است .

جملاتی از کاربرد کلمه والفجر

مجتمع مسکونی کوی نوبنیاد ونک در منطقه ۶ شهرداری تهران؛ ضلع شمالی برج بین‌المللی تهران و بزرگراه حکیم؛ ضلع غربی بزرگراه کردستان؛ ضلع شرقی بلوار آزادگان؛ ضلع جنوبی خیابان ایران‌شناسی؛ شمال غربی محله یوسف‌آباد؛ جنوب محله شیراز؛ جنوب شرقی شهرک والفجر بنا شده‌است.
چونکه در عشق آمدی ای مرد راه سورهٔ والفجر خوان در صبحگاه
مسعود منفرد نیاکی (زادهٔ ۱۸ بهمن ۱۳۰۸ آمل – کشتهٔ ۶ مرداد ۱۳۶۴ کرج) سرهنگ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده لشکر ۹۲ زرهی اهواز از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ بود. او در جنگ ایران و عراق و در عملیات‌های طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، والفجر و رمضان، حضوری فعال داشت. وی در مردادماه ۱۳۶۴ در خلال اجرای رزمایش آموزشی، بر اثر اصابت ترکش خمپاره خودی کشته شد.
شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ وظیفه تأمین برق حدود ۴٫۱ میلیون مشترک در محدوده‌ای به وسعت ۱۰۰۵ کیلومتر مربع در شهر تهران را بر عهده دارد. ساختمان ستادی این شرکت در شهرک والفجر تهران در مجاورت بزرگراه شهید همت واقع شده‌است وچهار مراکز ستادی را در تهران دارد.
باوی در هنگام جنگ ایران و عراق با خانواده‌اش از آبادان به اهواز و سپس به اصفهان و تهران آمد. او فوتبال را تحت نظر پرویز قلیچ‌خانی آغاز کرد اما مدتی بعد به جنگ رفت و در عملیات والفجر مقدماتی مجروح شد. باوی از زمان جنگ دو ترکش در بدنش ماند و از لحاظ جسمانی اوضاع خوبی نداشت. او با توصیه امیر قلعه‌نویی به تیم شاهین پیوست. او پس از حضور در شاهین، به وسیلهٔ ناصر ابراهیمی برای تیم ملی انتخاب شد.
احمدآباد (شیراز)، در گذشته روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شیراز در استان فارس ایران بوده است.این روستا هم اکنون تحت عنوان شهرک احمداباد در نزدیکی شهرک والفجر و در شهرداری منطقه ۹ قرار گرفته است.
در زمان اجرای عملیات والفجر ۸ تعداد نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران به ۳۰۵ هزار نفر و نیروهای فعال سپاه پاسداران به حدود ۳۵۰ هزار نفر کاهش یافته بود. در این نبرد، نیروهای زرهی ایران در حدود ۱٫۰۰۰ تانک عملیاتی، بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ قبضه ادوات توپخانه و ۱٫۴۰۰ دستگاه از انواع خودروهای زرهی در اختیار داشتند. نیروی هوایی ایران هنوز ۳۵٬۰۰۰ نفر نیرو در اختیار داشت، با این حال تنها ۶۰ تا ۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی در اختیار نیروهای مسلح ایران بود.