واصله

معنی کلمه واصله در لغت نامه دهخدا

( واصلة ) واصلة. [ ص ِ ل َ ] ( ع ص ) تأنیث واصل. رجوع به واصل شود.
واصله. [ ص ِ ل َ / ل ِ ] ( از ع ، ص )
- اسباب واصله ( اصطلاح پزشکی قدیم ) ؛ سببی که به میانجی آن سبب حالتی نو پدید گردد، چنانکه امتلا، چه امتلا از اسباب سابقه است و چون به سبب آن رگها پر شود از اسباب واصله است. ( ذخیره خوارزمشاهی ).
|| زنی که موی خویش را به موئی غیر از موی خود، پیوند میدهد. ( از اقرب الموارد ). || زن که گیسوی عاریت سازد. ( از یادداشت مؤلف ). || موی زنان را پیوندکننده. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). زنی که از موی دیگری موی زنان را پیوند کند و موی عاریه برای آنها سازد. ( ناظم الاطباء ). || زن زانیه و از اعلام است. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه واصله در فرهنگ فارسی

(اسم ) مونث واصل رسیده : ( اطلاعات واصله ) ) (( اخبار واصله . ) ) بسبب ( اسباب ) واصله . بسببی که بمیانجی آن سبب حالتی نو پدید گردد چنانکه امتلا چه امتلا از اسباب سابقه است چون بسبب آن رگها پر شود از اسباب واصله است .

جملاتی از کاربرد کلمه واصله

به منظور رسیدگی به اعتراضات و شکایات افراد از صنوف سینمایی، کارگروه امور اصناف مسئولیت بررسی شکایات واصله و رسیدگی به آن‌ها به حل و فصل اعتراضات برعهده دارد.
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان کل تهران، دربارهٔ بازداشت علی‌اکبر جوانفکر گفت: «در پی مصاحبه روز شنبه علی اکبر جوانفکر با یکی از روزنامه‌های کشور و طرح مسایل خلاف واقع و تنش آفرین، اطلاع حاصل شد که مشارٌالیه قصد دارد روز دوشنبه هم با برگزاری نشستی مطبوعاتی این اظهارات را تکرار کند. حسب گزارش واصله متأسفانه علی‌رغم ادعای قانون گرایی، جوانفکر در قبال دستور قضایی و اقدام مأموران مقاومت کرده و با تماس‌های تلفنی و حضور در جمع کارکنان مؤسسه موجب تحریک کارکنان و ایجاد اخلال و بی نظمی در روند کاری روزنامه شد که پس از این حوادث حسب دستور دادستان، مأموران محل را ترک کردند.»
دفتر اندیکاتور ساده معمولاً شامل ۵ ستون می‌شود که به ترتیب مربوط به درج تاریخ ثبت، فرستنده نامه، شرح نامه، شماره نامه واصله ثبت، و شماره ردیف در نامه واصله است.
۱- بقرار اطلاع واصله عده‌ای از روحانیون را آماده نموده‌اند که برای تبلیغ عدم شرکت بانوان در دادن رأی در انتخابات انجمن‌های ایالتی و ولایتی به شهرستان‌ها اعزام دارند و عده‌ای از آنان اعزام شده‌اند
احداث جاده سراسری بندرعباس در جوار این روستا توانسته‌است به حل برخی مشکلات روستا کمک کند. جاده ای که مسافت بین اصفهان - بندرعباس را حدود دو ساعت کوتاه‌تر کرده‌است. این جاده که در سال ۱۳۹۴ افتتاح گردیده‌است، دیگر از شیراز گذر نمی‌کند و سبب کم شدن ترافیک جاده‌های واصله به شیراز نیز شده‌است.
۷- رئیس دانشگاه آزاد نه تنها زمین را از اموال عمومی می‌گرفت بلکه می‌توانست سطح آن زمین را ارتقا دهد، بدین معنا که زمین کشاورزی را تبدیل به زمین مسکونی می‌کرد و منجر به افزایش بهای همین زمین می‌شد. با بررسی شکایات واصله از سوی مردم شمال، نتیجه گرفته شد که زمین اهالی شمال در اختیار دانشگاه آزاد قرار داده شده اما هیچ دانشگاهی ساخته نشده است.