واشان

واشان

معنی کلمه واشان در لغت نامه دهخدا

واشان. ( اِخ ) دهی است از دهستان سامن شهرستان ملایر که در 27 هزارگزی جنوب آن شهر و 8 هزارگزی راه شوسه ملایر به بروجرد واقع است. ناحیه ای است مسطح ، معتدل با 752 تن سکنه که از آب چشمه مشروب میشود. محصول آنجا غلات دیم و شغل اهالی زراعت و اشتغال به صنایع دستی و قالی بافی است. این دهکده دارای راه اتومبیل رو است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 5 ).

معنی کلمه واشان در فرهنگ فارسی

ده دهستان سامن شهرستان ملایر در ۲۷ کیلومتری جنوب شهر ملایر ۸ کیلومتری خاور راه شوسه ملایر به بروجرد . جلگه و معتدل ۷۵۳ تن سکنه دارد . محصولش غلات دیم . صنایع دستی قالیبافی است .

معنی کلمه واشان در دانشنامه عمومی

واشان نام روستایی است در دهستان شاخن از توابع بخش مرکزی شهرستان بیرجند، واقع در استان خراسان جنوبی که بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۶۲۲ نفر ( در ۱۶۲ خانوار ) و طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۳۹۸ نفر ( در ۱۲۲ خانوار ) بوده است. یکی از مناطق تاریخی و زیارتی این روستا مزار نوغاب است که در ۲ کیلومتری روستای واشان قرار دارد ومردم این روستا به مناسبت های مختلف در این مزار گردآمده و اقدام به برپایی مراسم از جمله پختن آش و قلور و پخش وتوزیع آن در بین مردم می نمایند. از محصولات مهم کشاورزی این روستا می توان زرشک، آلو و بادام را نام برد. مردم این روستا از طریق کشاورزی و دامداری گذران زندگی می نمایند.

جملاتی از کاربرد کلمه واشان

این بقعه، اتاقی مربع شکل است که سه طرف آن ایوان دارد. عرض ایوان‌ها ۸۰ سانتیمتر است. وسط اتاق صندوقی چوبین ساده‌است. سقف بنا و ایوان‌ها واشان کشی و سراسر بام آن‌ها لتِ پوش است. چند اصله درخت آزاد کهن که یکی از آن‌ها پوسیده و بر زمین افتاده بود، اطراف بقعه دیده شد.
بنای اصلی بقعه از خارج به طول ۷۰/۳ و عرض ۵۰/۳ متر است. صندوقی چوبین در وسط بناست. سه طرف بقعه ایوان دارد. عرض ایوان جنوبی ۱۷۰ و ایوان‌های شرقی و غربی ۹۰ سانتیمتر است. سقف هر ایوان بر پنج ستون چهار سو متکی است. جلو ایوان‌ها دستک تکائل دارد. سقف بقعه واشان کشی و از رو پل کوبی است. بام سراسر بنا لت پوش است. دو درخت آزاد کهنسال در پشت بناست. محیط دایره درخت غربی ۴۵۰ سانتیمتر و محیط دایره درخت شرقی ۷۵۰ سانتیمتر است.