واحد جرم

معنی کلمه واحد جرم در لغت نامه دهخدا

واحد جرم. [ ح ِ دِ ج ِ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) واحدی که برای سنجش مقدار جرم یا توده به کار میرود. در دستگاه S.K.M واحد اصلی که برای جرم در نظر گرفته شده است کیلوگرم جرم ( kg ) است. رجوع به کیلوگرم شود و در دستگاه.S.T.M تن ( t ) است که برابر هزار کیلوگرم میباشد. رجوع به تن و کیلوگرم شود. واحد جرم یعنی کیلوگرم یا تن در دستگاه.S.K.M و.S.T.M یکی از سه واحد اساسی این دو دستگاه است ( دو واحد دیگر متر ( M ) و ثانیه ( S ) است ). واحد جرم در دستگاه.S.G.C گرم جرم یا گرم توده است. رجوع به گرم و جرم و دستگاه و مبحث مکانیک در کتابهای فیزیک شود.

معنی کلمه واحد جرم در فرهنگ فارسی

واحدی که برای سنجش مقدار جرم یا توده بکار میرود در دستگاه م . ک . اس . واحد اصلی که برای جرم در نظر گرفته شده است کیلوگرم جرم است .

جملاتی از کاربرد کلمه واحد جرم

سوخت‌های فسیلی از اهمیت بالایی برخوردار هستند زیرا می‌توانند سوزانده شوند (اکسید کربن دی‌اکسید و آب) و مقادیر قابل‌توجهی انرژی در واحد جرم تولید کنند. استفاده از زغال‌سنگ به عنوان سوخت به پیش از تاریخ ثبت شده می‌رسد. از زغال‌سنگ برای راه‌اندازی کوره‌های گدازگری سنگ معدن فلز استفاده می‌شد. در حالی که هیدروکربن‌های نیمه جامد حاصل از تراوش‌ها نیز در دوران باستان سوزانده می‌شدند، بیشتر برای ضدآب کردن و مومیایی کردن استفاده می‌شدند.
این واحد در دستگاه بین‌المللی یکاها ژول بر کیلوگرم یا کالری بر کیلوگرم و در دستگاه یکای انگلیسی بی تی یو بر واحد جرم (پوند) است.