هیدرولوژی

معنی کلمه هیدرولوژی در فرهنگ عمید

علمی که از انواع آب های کرۀ زمین، خواص آن ها و چگونگی جریان یافتن آن ها در زیر و روی زمین بحث می کند.

جملاتی از کاربرد کلمه هیدرولوژی

علم مطالعه جوی‌ها و آب‌راه‌ها در حالت کلی به عنوان علم هیدرولوژی سطحی شناخته می‌شود و عنصر اصلی دانش جغرافیای محیطی است.
آبهای زیرزمینی شهرستان پیرانشهر با حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق به‌صورت غیرمجاز از حد معقول مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و این امر سبب کاهش آبهای زیر زمینی شده است. آبهای زیرزمینی منطقهٔ پیرانشهر به لحاظ تقسیمات هیدرولوژی جزو حوزه آبریز زاب می‌باشد.
فعالیت‌های دالتون در زمینهٔ تبخیر نیز بسیار حائز اهمیت بود. گرچه قسمت اعظم هیدرولوژی جدید در قرن ۱۹ پایه‌گذاری شد؛ ولی تا امروز هنوز هیدرولوژی علمی از تکامل زیادی برخوردار نبود.
در قرن ۱۸ مطالعات تجربی در زمینه‌های هیدرولوژی شکوفایی خاصی را پیدا کرد. بر اساس این مطالعات بود که بسیاری از اصول هیدرولیکی پایه‌گذاری گردید. از آن جمله می‌توان وسایلی مانند پیزو ستروبرنولی، لوله پیتو، لولهٔ بوردا، و نظریه‌هایی مانند نظریهٔ دانیل برنولی، فرمول شزی و قوانین دالامبرت را نام برد. از آن زمان به بعد هیدرولوژی از جنبهٔ کیفی به کمی سوق داده شده و اندازه‌گیری بسیاری از پدیده‌های هیدرولوژی امکان‌پذیر گردید.
هیدرومتئورولوژی یا آب-هواشناسی کاربرد هواشناسی را در مسائل هیدرولوژی مورد بررسی قرار می‌دهد. به عبارت دیگر هیدرومتئورولوژی را می‌توان علمی دانست که درباره مسائل مشترک بین هواشناسی و هیدرولوژی بحث می‌کند. بعضی از افراد معتقدند هیدرومتئورولوژی بخشی از علم هیدرولوژی است که فرایندهای آن در بالای سطح زمین یعنی در اتمسفر اتفاق می‌افتد.