هیدروالکتریک

معنی کلمه هیدروالکتریک در لغت نامه دهخدا

هیدروالکتریک. [ رُ اِ ل ِ ت ِ ] ( فرانسوی ، اِ مرکب ) ( اصطلاح فیزیک ) تولید برق بوسیله نیروی آب. برای این منظور معمولاً توربین هایی میسازند که بوسیله فشار آب میچرخد وتولید الکتریسته مینماید. ( از فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه هیدروالکتریک در فرهنگ عمید

صنعت تولید الکتریسیته از نیروی آب، برقابی.

معنی کلمه هیدروالکتریک در فرهنگ فارسی

صنعت تولیدالکتریسته ازنیروی آب
(اسم ) تولید برق بوسیل. نیروی آب برای این منظور معمولا توربین هایی میسازند که بوسیل. فشار آب میچرخد و تولید الکتریسیته می نماید.

جملاتی از کاربرد کلمه هیدروالکتریک

با استفاده از نیروگاه‌های چند برابر بزرگ‌تر که به منطقه بزرگی اتصال داده شده بودند، قیمت تمام شده تولید برق کاهش یافت و امکان استفاده از نیروگاه‌های با راندمان بالاتر فراهم شد که میتوانستند بارهای مختلف را تغذیه کنند. همچنین بدین ترتیب ثبات تولید برق افزایش پیدا کرد و هزینه سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش یافت و در نهایت امکان استفاده از منابع انرژی دور افتاده مثل نیروگاه‌های هیدروالکتریک یا زغال سنگ معادن دور دست، بدون نیاز به پرداخت هزینه حمل و نقل سوخت‌ها فراهم شد.
هدف از انتقال و تغییر مسیر آب رودخانه می‌تواند کارهای مختلف از جمله آبیاری زمین‌های کشاورزی باشد. بند می‌تواند دریچه قابل باز یا بسته کردن داشته باشد یا نداشته باشد و ولی اگر نیروی هیدروالکتریک نیز تولید شود، ساختمان مربوط عموماً سد نامیده می‌شود.
برق تولید شده با استفاده از انرژی جنبشی آب جاری را نیروی هیدروالکتریک گویند. با ایجاد سد می‌توان جریان رودخانه را متوقف نمود. با ایجاد سد مخزنی از آب تشکیل می‌شود. اما سدهای احداثی بر روی رودخانه‌های بزرگتر باعث تشکیل مخزن نمی‌شود. جهت تولید برق در یک نیروگاه هیدروالکتریکی آب رودخانه به داخل آن هدایت می‌شود.
این نظام دنباله داشت و افزایش برق آبی، مستقیماً با پیشرفت صنایع مرتبط بود. سال ۲۰۰۵، لندسویرکیون ۷٬۱۴۳ گیگاوات‌ساعت برق تولید نمود که از این مقدار ۶٬۶۷۶ گیگاوات‌ساعت، یا به عبارت بهتر ۹۳٪ کل برق، از روش برق آبی تهیه شده‌بود. ۵٬۱۹۳ گیگاوات‌ساعت برابر ۷۲٪ نیز، در صنایع پرمصرفی همچون ذوب آلمینیوم، استفاده شده‌بود. در سال ۲۰۰۹ ایسلند بزرگترین پروژهٔ هیدروالکتریک خود تا امروز، را ساخت؛ نیروگاه آبی کاراهنیوکار،[یادداشت ۴] یک نیروگاه آبی ۶۹۰ مگاواتی برای تهیهٔ انرژی لازم ذوب آلمینیوم. این پروژه با مخالفت حامیان محیط‌زیست مواجه شد.
گردش چرخ‌های آسیاب آبی یا از طریق آب‌های ریزشی (ریزش آب از بالا بر روی چرخ) یا آب‌های جاری (رودخانه) صورت می‌گیرد. امروزه از آب جاری نیز می‌توان برای تولید برق استفاده نمود. هیدرو به معنی آب است. بدین ترتیب هیدروالکتریک یعنی تولید برق از طریق انرژی آب
ایسلند نخستین کشوری در جهان است که با استفاده از انرژی تجدیدپذیر در صنایعش، موفق شد اقتصاد خود را قوی کند؛ و همچنان نیز، ایسلند بیشترین مقادیر دست‌نخوردهٔ هیدروالکتریک را در اختیار دارد. در سال ۲۰۰۲ برآورد شد که تنها ۱۷٪ از ظرفیت انرژی برق آبی کشور مورد استفاده قرار گرفته‌است. حکومت ایسلند باور دارد که می‌توان سالانه ۳۰ تراوات‌ساعت دیگر تولید برق داشت، لیکن این کار مستلزم کار در مناطقی است که از نظر زیست‌محیطی توجیهی ندارند.