هکل

معنی کلمه هکل در لغت نامه دهخدا

هکل. [ هَُ ک َ ] ( اِ ) سماروغ را گویند، و آن رستنیی باشد که از جاهای نمناک و زیر خمهای آب و شراب و سرکه و مانند آن روید. گویند هرکه آن را در محل جنابت و ناپاکی خورد نسل وی منقطع گردد یعنی او را فرزند نشود، و آن را به عربی بنات الرعد خوانند. ( آنندراج ). فقع. ( فهرست مخزن الادویه ).

معنی کلمه هکل در فرهنگ عمید

= قارچ

معنی کلمه هکل در فرهنگ فارسی

طبیعی دان و فیلسوف آلمانی ( و. ۱۸۳۴ - ف. ۱۹۱۹ م . ) و یکی از نخستین پیروان داروین در آن کشور . تحقیقات وی در مورد جانوران بی مهره دریایی معروف است . نظریات او با آنکه اکثرا اشتباه آمیز بود اما موجد تحقیقات و پژوهشهای جدید شد .
(اسم ) سماروغ

جملاتی از کاربرد کلمه هکل

بحث‌هایی که مخالف اطمینان از فرگشت هستند، بیشتر بر تحلیل تاریخ تفکر فرگشتی یا تاریخ علم استوارند. خلقت‌گرایان اشاره دارند که در گذشته، انقلاب‌های بزرگ علمی نظریه‌هایی را که در آن زمان قریب به یقین پنداشته می‌شدند، از دُور خارج کردند. این گروه بنابر همین نکته ادعا می‌کنند که نظریهٔ کنونی فرگشت احتمالاً متحمل انقلابی در آینده می‌شود. همچنین ادعا شده که برخی از شواهد پیشین برای فرگشت که اکنون منسوخ و مغلوط محسوب می‌شوند، مانند طراحی‌های مقایسه‌ای از جنین‌ها از ارنست هکل در قرن نوزدهم، برای به تصویر کشیدن نظریهٔ بازپیدایی (یا سیر فرگشت)، نه‌تنها خطا، که فریب‌کاری بوده‌اند.
در اوایل قرن بیستم، ارنست هکل در کتاب اشکال هنری در طبیعت[پ] برخی شعاعیان را توصیف کرد که اسکلتی شبیه اجسام افلاطونی دارند.
جاناتان وِلز، زیست‌شناس مولکولی، کتُب زیست‌شناسی را به این دلیل که آن‌ها به بازتولید شواهد رد شده ادامه می‌دهند، به نقد می‌کشد. در پاسخ، مرکز ملی تحصیل علم ذکر می‌کند که هیچ‌یک از کتاب‌هایی که توسط ولز مرور شده، خطاهای ادعا شده را ندارد؛ چرا که طراحی‌های هکل در زمینه‌ای تاریخی همراه با بحث دربارهٔ دلیل غلط بودن‌شان نمایش داده شده‌اند، و طراحی‌ها و عکس‌های دقیق امروزی که در این کتب آمده، توسط ولز نامناسب و بد جلوه داده شده‌اند.