هنرنمایی

معنی کلمه هنرنمایی در لغت نامه دهخدا

هنرنمایی. [ هَُ ن َ ن ُ / ن ِ / ن َ ] ( حامص مرکب ) نشان دادن و اظهار کردن هنر :
چون در جهان نماندت آب هنرنمایی
ای سوخته توانی کاین خام کم درایی.خاقانی.

معنی کلمه هنرنمایی در فرهنگ عمید

نشان دادن هنر خود.

معنی کلمه هنرنمایی در فرهنگ فارسی

نشان دادن هنرهای خود .

جملاتی از کاربرد کلمه هنرنمایی

اندروز در ۱۹۶۴ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را بخاطر بازی در فیلم مری پاپینز دریافت کرد. هنرنمایی او در نقش مری پاپینز جزء ۱۰۰ شخصیت برتر تاریخ سینما توسط مجله پرومیر انتخاب شد.
او در جریان عمر هنری خود، مدالها و تقدیر نامه‌های زیادی از داخل و خارج افغانستان بدست آورد. از جمله، جمهوری ازبکستان به او دیپلم عالی در رشته بازیگری تئاتر اهدا کرد و «مدال صداقت» «نشان افتخار» و لقب «هنرمند شایسته» را نیز از ارگانهای فرهنگی و هنری افغانستان بدست آورد. او همچنین به کشورهای تاجیکستان، ژاپن و آمریکا سفر کرده و در آنجا به هنرنمایی پرداخت.
سوتلانا خودچنکووا هنرپیشه روسی نقش این شخصیت را در فیلم ولورین (۲۰۱۳) بر عهده داشت. نسخه‌ای از مادام هایدرا با هنرنمایی ملری یانسن در فصل چهارم از مجموعه تلویزیونی مأموران شیلد حضور دارد که در دنیای سینمایی مارول جریان دارد.
وی علاوه در بازی در چندین نمایش‌نامه در تئاتر برادوی، در سریال تلویزیونی پیشتازان فضا: نسل بعدی نیز هنرنمایی کرده و در سیمپسون‌ها نیز صداپیشه بوده است.
مکدونالد در جوایز اکو در آلمان سال ۲۰۰۹، در کنار گروه یوتو به هنرنمایی پرداخت. از آنجایی که او جایزهٔ برترین تازه‌وارد بین‌المللی را برنده شده بود. او همچنین موفق به کسب جوایز بهترین آلبوم بین‌المللی و بهترین ترانه بین‌المللی در موسیقی سوئیس در سال ۲۰۰۹ شد.
تِـنورِ نامدار اسپانیایی پلاسیدو دومینگو از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹، مدیر کل اپرای لس آنجلس بود و خودش در اپراهای ارائه شده در این گروه هنری، در ۲۷ نقش مختلف آواز خواند و هنرنمایی کرد. دومینگو در اکتبر ۲۰۱۹ در پی اتهامات متعدد دربارهٔ سوء رفتار جنسی استعفا داد. کریستوفر کولش از سال ۲۰۱۲ مدیر اجرایی اپرای لس آنجلس بوده‌است.
استارگرل در مجموعه‌های تلویزیونی لایو اکشن اسمالویل با نقش‌آفرینی بریت اروین، افسانه‌های فردا با نقش‌آفرینی سارا گری، و همچنین سریال مختص به خودش با هنرنمایی برک بسینجر حضور دارد. بسینجر همچنین این نقش را در فصل چهارم از سریال اچ‌بی‌او مکس تحت عنوان تایتان‌ها تکرار کرد.
مهمت اوزان سال ۲۰۱۵ در ۲۵ سالگی با سریال دروغ‌گویان زیبا و کوچک توانست هنرنمایی کند و نامش را بر سر زبان‌ها بیندازد. سال ۲۰۱۶ با نقش آفرینی در سریال های جرزن و جامعه اشراف توانست استعداد خود را در بازیگری به همه اثبات کند. وی همچنین در سال ۲۰۱۹ با بازی در سریال استانبول ظالم خوش درخشید و محبوبیت فراوانی کسب کرد.