همه ساله

معنی کلمه همه ساله در لغت نامه دهخدا

همه ساله. [ هََم َ / م ِ ل َ / ل ِ ] ( ق مرکب ) همیشه و پیوسته. ( آنندراج ). در تمام مدت سال. ( یادداشت مؤلف ) :
اندازد ابروانت همه ساله تیر غوش
وآن گاه گویدم که خروشان مشو خموش.خسروی سرخسی.ز گیتی ستمکاره را دور دار
ز بیمش همه ساله رنجور دار.فردوسی.گر گنهکار نشد زلف تو در عارض تو
چون پسندی که همه ساله نگونسار بود؟امیرمعزی.نگویمت که همه ساله می پرستی کن
سه ماه می خور و نه ماه پارسا می باش.حافظ.|| ( ص نسبی ، اِ مرکب )در زمان صفویه نام قسمی مواجب مقرری بوده است. ج ، همه سالجات. رجوع به تذکرةالملوک ص 11 و 41 شود.

معنی کلمه همه ساله در فرهنگ عمید

هرساله، هرسال، درهرسال.

معنی کلمه همه ساله در فرهنگ فارسی

۱- هرساله : همه ساله بزیارت مشهد میرود. ۲- ( صفت ) مربوط بهر سال . آنچه که هر سال انجام گیرد. یا برات همه ساله . براتی که هرسال بهمان منبع مشخص واحد ازعایدات حواله گرددوارزش آن بسیاربود. از آن کم ارزتر یکساله بود یعنی براتی که سالیانه تجدید میگشت ( صفویه ) .

جملاتی از کاربرد کلمه همه ساله

روستای سلطان شهباز دارای جاذبه توریستی و گردشگری بسیار زیادی بوده که همه ساله گردشگران مختلفی را از نقاط متعدد کشور به خود جذب می‌نماید.
آزمون سراسری پذیرش دانشگاه‌های کشور که با نام کنکور نیز شناخته می‌شود، آزمونی است که همه ساله در ایران و بیرون از آن برای پذیرش دانشگاه‌های کشور برگزار شده و نمره گرفته شده در آن در کنار سوابق تحصیلی و سهمیه‌هایی که به گفته اکثر داوطلبان ناعادلانه و تحمیلی هستند، مبنای ورود به دانشگاه‌های ایران است.
مخالفانش چو مورند وز برای دمار سپهرشان همه ساله چو مار بفساید
بدو گفت ای شاه ماچین و چین همه ساله بسته میان را به کین
که بادی همه ساله پیروز و شاد دل دشمنانت پر از درد باد
این روستا همچنین دبیرستان دخترانه و پسرانه، مسجد امیرالمؤمنین و مزار شهدای روستای بانگنجاب که یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین گلزار شهدای منطقه است، می‌باشد. شغل غالب مردم این روستا کشاورزی، دامداری و خدمات است. این روستا دروازه‌ای به سمت جاذبه‌های توریستی و تفریحی منطقه از جمله سراب کاشنبه، سراب مها و کوه‌های باگوله، باریکه و کورکور می‌باشد. همه ساله مسابقات فوتبال به مرکزیت این روستا و روستاهای مجاور برگزار می‌گردد.
یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبای شهرستان فلارد، آبشار بابافرج در روستای میلان بابااحمدی است. این آبشار زیبا از کوه‌های روستای ابواسحاق سرچشمه می‌گیرد و همه ساله در فصل بهار پذیرای گردشگران زیادی است.
فاتح با تاکید بر ضرورت تغییر گفتمان نسبت به مهاجران ایرانی می گوید با توجه به مشکل بسیاری از ایرانیان دور از وطن که همه ساله به دلیل مشکلات سیاسی امکان ورود به کشور را ندارند و برخی برای همیشه از دیدن بستگان خود محروم می مانند، پیشنهاد می‌دهد که منطقه آزاد انسانی و مذهبی در ایران تشکیل شود و حکومت اجازه و تضمین هد که این دسته از مهاجران بدون هر گونه مشکلی به شهری نظیر مشهد یا شیراز و اصفهان به عنوان منطقه انسانی و مذهبی و حریم امن در هر زمان که بخواهند سفر کنند.
شکر طعم و قمر نور است طبعم همه ساله ز وصف این و آنش
تا سوارم بر معانی مرکب طبع مرا هست در میدان مدح تو همه ساله مجال
از تو بر خلق همه ساله مباحست نعیم وز تو بر خلق همه ساله حرام است فتن
دل چون‌گوی من زلفین چون چوگان آن بت را همی جوید همه ساله چو جوگان ‌گوی ‌گردان را
جاذبه‌های گردشگری این شهر، همه ساله جهانگردان بسیاری را به این منطقه جذب می‌کند. «افسوس» میزبان یکی از هفت کلیسای آسیا در کتاب «مکاشفه یوحنا» در «عهد جدید» بوده‌است و شاید انجیل یوحنا در این محل به رشته تحریر درآمده باشد. همچنین بسیاری بر این باورند که «هفت خفتگان افسوس» (در قرآن: أصحاب الکهف)، که مسلمانان آن‌ها را مقدس می‌دانند، در این شهر زندگی می‌کردند و در غاری نزدیک به آن، سال‌های بسیار به خواب رفته‌اند. کشف بسیاری از اسناد مربوط به مسیحیت و مذاهب پیشین، «افسوس» را در زمره مهم‌ترین بقایای تاریخی قرار داده‌است.
یارست ملک را همه ساله وزارتش آری وزارت است همه ساله یار ملک
یکی بیشه بینی چه خرم بهشت همه ساله آن بیشه اردی بهشت
باغ لاله‌ها مجموعه‌ای یک هکتاری است که در بخش آسارا واقع در استان البرز و در کیلومتر ۵۴ جاده کرج چالوس و کمی قبل تر از پیست اسکی دیزین قرار دارد، باغ لاله‌های کرج دارای انواع مختلفی از گونه‌های لاله جهان است، این باغ در سال ۱۳۶۰ احداث گردید و همه ساله تعداد کثیری از گردشگران داخلی و خارجی از این باغ بازدید به عمل می‌آورند.
ایا تن تو همه ساله پیش روح فدی به سوی مادرت از آسمان رسیده ندی