هم پیوند

معنی کلمه هم پیوند در لغت نامه دهخدا

هم پیوند. [ هََ پ َی ْ / پ ِی ْ وَ ] ( ص مرکب ) قوم و خویش. عضو خانواده :
نیست جز اشک کسش هم زانو
نیست جز سایه کسش هم پیوند.خاقانی.

معنی کلمه هم پیوند در فرهنگ عمید

دو یا چند تن که با یکدیگر بستگی و پیوند داشته باشند.

معنی کلمه هم پیوند در فرهنگ فارسی

قوم و خویش عضو خانواده

جملاتی از کاربرد کلمه هم پیوند

تمامی قطعات موسیقی (به جز ملودی‌های تنها و بدون همراهی)، دارای دو حرکتِ افقی و عمودی هستند و شیوه‌ای که این دو را به هم پیوند می‌دهد، بافت نامیده می‌شود و در این شیوه مانند پارچه، تاروپود با هم درآمیخته و با این روشِ ویژهٔ بافتِ افقی و عمودی، ساختار اثر نمایان می‌شود. در این ساختار بافت‌های متفاوتی از نوع ضخیم، نازک، نرم، زبر، خشن یا سنگین بوجود می‌آید. این بافت‌ها علاوه بر درکِ احساس دیداری یا شنیداری، در برخی هنرها مانند مجسمه‌سازی یا حتی گاهی در نقاشی، با لمس‌کردن نیز قابل درک است.
زهد و مستی را به هم پیوند جانی داده ام بسته ام بر دامن خم دامن سجاده را
سخنی نیکو نیز صدقه است. صدقه به خویشان هم پیوند است و هم صدقه.
از این رو اگر به فرایندهای تولید برگزیده شده بنگریم، درمی یابیم که دوره‌های طولانی‌تر مولد تر هستند، اما به باور فیشر طول دوره، به خودی خود در بهره‌وری تأثیری ندارد. فیشر سرمایه را هر گونه‌ای از دارایی تعریف می‌کرد که جریانی از درآمد را در گذر زمان تولید کند. این جریان درآمدی از موجودی سرمایه‌ای که آن را به بار آورده، مجزا است؛ هر چند نرخ بهره این دو را به هم پیوند می‌دهد. فیشر نوشت که مشخصا ارزش سرمایه برابر است با ارزش حال جریان درآمدی (خالصی) که این دارایی پدیدمی‌آورد. امروز اقتصاد دانان هنوز به همین شیوه دربارهٔ سرمایه و درآمد می‌اندیشند.
ویشیشت‌ادویته فلسفه‌ای ترکیبی است که ساختار فکری یگانه‌انگار ادویته و فلسفهٔ خداباورانهٔ دوایته را به هم پیوند می‌زند.
بفالی نیک و سالی خوب و روزی سعد و ماهی خوش که گل با شاخ هم پیوند و می با جام هم پیمان
نورومارکتینگ نوید دهنده نوع جدیدی از بازاریابی است که کاملاً ماهیت میان رشته‌ای دارد. جایی که علوم مدیریت، عصب‌شناسی، روانشناسی و شاید هم به نوعی هنر به هم پیوند می‌خورند.
باریکه سوئز، خشکی باریکی است به طول ۱۲۵ کیلومتر که بین دریای مدیترانه از شمال و دریای سرخ از جنوب واقع شده و ارتباط قاره آفریقا در شرق و آسیا در غرب را برقرار می‌کند. این باریکه در کشور مصر قرار دارد و کانال سوئز را شامل می‌شود و دریاهای مدیترانه و سرخ را به هم پیوند می‌دهد. مانند بسیاری از باریکه های خاکی از ارزش استراتژیک بالایی برخوردار است.
روح او با روح شه در اصل خویش پیش ازین تن بوده هم پیوند و خویش
نزاری گوهر خاطر نثار اهل دل کردی چو شیرین گفته‌ای داری که هم پیوند جان آمد
یکی از ویژگی‌های اصلی این مجموعه داستان این است که یک سری نکات و رمز، این داستان‌ها را به هم پیوند می‌دهد. در واقع برخی منتقدان آمریکایی براین باورند که بعد زلزله مجموعه داستان نیست، بلکه یک رمان است.
چو جان خواهی همیشه زندگانی به جان دوز این هم پیوند جانی
عقل اگر گوید به وصل عشق حاجتمند نیست راست میگوید که ضدّان را به هم پیوند نیست