هم زمان

معنی کلمه هم زمان در لغت نامه دهخدا

هم زمان. [ هََ زَ ] ( ص مرکب ) هم عصر. معاصر. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه هم زمان در فرهنگ عمید

۱. هم روزگار، معاصر، هم دوره، هم عصر.
۲. دارای زمان یکسان.

معنی کلمه هم زمان در فرهنگ فارسی

معاصر، هم دوره

معنی کلمه هم زمان در دانشنامه آزاد فارسی

همزمان (synchronous)
در انتقالات رایانه ایفعالیتی که نظارتبر آن توسط یک ساعتصورت می گیرد، تا همزمانی یک یا چند رخداد در دو نقطه حفظ شود.

جملاتی از کاربرد کلمه هم زمان

ز ماهی تا به مه جولانگه ما مکان و هم زمان گرد ره ما
بسر بر هم زمین را هم زمان را فلک داد ای فلک داد
ولی هر ذره‌ای از آسمان نیز به عینه هم زمین و هم زمان دید
باشگاه فوتبال تاج تهران در فصل ۳۸–۱۳۳۷ این فصل، چهاردهمین فصل حضور تیم تاج، که امروزه با نام استقلال شناخته می‌شود در فوتبال ایران بود. این فصل یکی از رویایی‌ترین فصل‌های تاریخ باشگاه بود و تیم تاج تهران فاتح دو جام شد تا برای نخستین بار هر دو جام حذفی و باشگاه‌های تهران را هم زمان از آن خود کند.
در زمانم بی زمانم بی مکان هم زمان بی مکان اندر عیان
انقلاب فوریه در فرانسه، مستقیماً بر انقلاب ۱۸۴۸ اتریش نیز اثر گذاشت. نتیجهٔ جنبش مردم در اتریش، فرار مترنیخ، صدراعظم مستبد امپراتوری اتریش بود. این واقعه که در ماه مارس رخ داد، هم زمان در آلمان نیز شروع گشت و به همین دلیل به انقلاب مارس آوازه یافت.
هم زمین و هم زمان بر هم زنم هم به خاک این چرخ گردون افکنم
ای خواجه چو از تو مرگ جان خواهد برد اسباب زمانه هم زمان خواهد برد
جذبه‌ای از عشق باید، بی‌گمان تا شود طی هم زمان و هم مکان
قرون جدید پس از قرون وسطی (سال‌های ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ میلادی)، دوره تازه‌ای در تاریخ اروپا پدید آمد که به قرون جدید معروف است. از حدود سال ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ میلادی را قرون جدید می‌گویند. علت این نامگذاری این است که در این زمان وضع مذهبی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در اروپا نسبت به قبل تغییرات مهمی‌کرد و عصر جدیدی در تاریخ این قاره آغاز شد. قرون جدید تقریباً هم زمان با تاریخ ایران در دوره‌های صفویه، افشاریه و زندیه بود.
دهمین دوره در ایران و هم زمان ۶۲ کشور برگزار شد.
نفخهٔ بگذشت زان بو بر زمین و آسمان هم زمین و هم زمان هم چرخ گردان تازه شد
در سال ۲۱۶ وی در آبخازیا اعراب را شکست داد. پس از مرگ امپراتور تئوفیلوس)، زمامداری به پسر او میخائیل سوم رسید. بدلیل سن کم میخائیل، زمامداری کشور در عمل در دست مادر او ملکه تئودورا و دایی‌اش بارداس بود و با این بهانه که امپراتور بسیار ناتوان و کوچک است تئودورا هم زمان عنوان امپراتور مشترک بیزانس همراه پسرش کسب کرد.
بیزاری‌درمانی یک گونه درمان روان‌شناسی است که در آن بیماران در معرض داروی محرک یا برانگیزنده قرار گرفته در حالی که هم چنین هم زمان در معرض برخی از ناراحتی‌ها نیز قرار می‌گیرند. این سبب شرطی‌شدن خواهد گشت و بیمار داروی محرک را با احساسات ناجور همبسته ساخته و مایه آن می‌شود تا بیمار رفتار ویژه‌ای را انجام ندهد.
زمان کینه ورش هم بزخم کینۀ اوست بزخم مار بود هم زمان ما را فسای
رادیولوژیست‌هایی که خواهان ادامهٔ آموزش در زیرشاخه‌های این تخصص هستند؛ می‌توانند در آموزش‌های همراه در انفورماتیک تصویری شرکت کنند. حوزهٔ تخصصی انفورماتیک تصویری صدور گواهینامه در رادیولوژی تشخیصی تکمیل می‌شود و ممکن است هم زمان با دیگر زیر مجموعه‌های دانش آموختگان حوزهٔ تخصص رادیولوژی ادامه یابد.
در کل، اگر کسی بخواهد اندازه ای سازگار با هر زیرمجموعه از یک مجموعه داده شده نسبت دهد، در حالی که هم زمان این عمل اصول موضوعه های دیگر یک اندازه را نیز ارضاء کند، صرفاً به مثال های بدیهی چون اندازه شمارشی می رسد. این مشکل با تعریف اندازه بر روی برخی از زیر گردایه از تمام زیر مجموعه ها حل شد؛ زیرمجموعه هایی که به آن اندازه پذیر گویند و برای تشکیل یک
هم نفوس وهم طبایع هم زمین و هم زمان همت او را رهی و نعمت او را رهین