هشت وجهی

هشت وجهی

معنی کلمه هشت وجهی در فرهنگستان زبان و ادب

{octahedron} [زمین شناسی، فیزیک] [زمین شناسی] دیسۀ بلوری مکعبی هشت وجهی که هریک از وجوه آن مثلث متساوی الاضلاع است [فیزیک] جسمی فضایی که از دو هرم با قاعدۀ مربعی مشترک ساخته می شود

معنی کلمه هشت وجهی در دانشنامه عمومی

در هندسه یک هشت وجهی مربعی یک چند وجهی است که دارای هشت وجه می باشد. یک هشت وجهی منتظم یک جسم سه بعدی افلاطونی است که از هشت مثلث متساوی الاضلاع و متقارن روی قاعده مربعی تشکیل شده است که به شکلی متقارن چهارتای آن ها در یک راس مشترک هستند و وجوه تصویر آینه ای یکدیگر می باشند. . هشت وجهى منتظم همچنین یک پادمنشور مثلث القاعده و یک دوهرم مربعى نیز به حساب مى آید. این اصطلاح در کریستالوگرافی و شیمی معدنی کاربرد فراوان دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه هشت وجهی

فرایندهای طبیعی گوناگونی می‌توانند ایزوتوپ‌های لیتیم را تولید کنند. از جملهٔ آن‌ها می‌توان به پدیدهای شیمیایی هنگام ساخت کانی‌ها، دگرگشت و داد و ستدهای یونی اشاره کرد. یون لیتیم در کانی‌های رسی هشت وجهی جایگزین منیزیم و آهن می‌شود.
گنبدی فیروزه ای رنگ و بلند بر بلندی بخش میانی ساختمان باغ قرار دارد که بر بخش میانی آن، تالار چایپا شکل پابرجا است. هشت درب ورودی مشبک یکسان، دسترسی باغ را به تالار گنبد پوش آسان می‌کند. در هر جداره از بنای هشت وجهی دو در ورودی و روزنه‌ای وسیع در اطراف آن وجود دارد که این معنای تمثیلی است از باز کردن هشت در باغ بهشت بر این عمارت.
این نمونه در یزد، کرمان و بوشهر و… دیده می‌شود در شهرستان یزد و برخی از قسمت‌ها ی مرکز ایران بادگیرهای چند وجهی (معمولاً هشت وجهی و حتی گاهی مدور) معمول است که نوع پنجم بادگیرها را تشکیل می‌دهند.
این مجموعه از همجواری دو بخش مستطیل شکل تشکیل شده، که هریک با نمایی متمایز، شاخصی در میان دیگر عرصه‌های شهری است. مستطیل شرقی در میان دیواری حصارمانند و بلند جای دارد که اطراف باغ کشیده شده‌است و چهار برج در چهار گوشه آن برپا است. از خیابان شمالی، گنبد فیروزه ای رنگ باغ مشخص است. در بخش غربی باغ بنای آب انباری بزرگ در زیرزمین احداث شده‌است با مشخصه بادگیر بلند هشت وجهی که در میان فضای باز پا برجاست. سمت شرقی آب انبار مسلط به دیوار کنگره‌دار باغ است، در میان حصار دو بادگیر دیگر آب انبار است که با بنایی که راه پله دسترسی به پاشیر آب انبار است، ارتباط دارد که از درون باغ دسترسی به پاشیر آب انبار راه فراهم می‌کند.