هرندی
معنی کلمه هرندی در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه هرندی
بدون اجازه فیلمی ایرانی محصول سال ۱۳۸۹ به کارگردانی مرتضی هرندی است
به گفتهٔ مسوول موزهٔ ساز باغ هرندی هدف اصلی از ایجاد این موزه آشنا نمودن بازدیدکنندگان با سازهای بومی و سنتی ایران و همسایگان کشور ایران است که موسیقی آنان با موسیقی کشور ما قرابت و نزدیکی بسیار دارد.
التهاب فیلم ایرانی است که در سال ۱۳۷۳ توسط مرتضی هرندی کارگردانی شد.
قصه خانواده هرندی در کرمان داستان خانوادهای توسعهگرا و کارآفرین است، پدر و پسری (ابوالقاسم و مهدی) که در رشد صنعتی و تکنولوژی این منطقه از کشور در دهههایی که بسیاری از مناطق کشور به شدت در محرومیت به سر میبردند، نقشی مهم بازی کردند و توانستند خدماتی ماندگار از خود به یادگار بگذارند، به گونهای که حالا با گذشت چند دهه همچنان از خانوادههای سرشناس و تأثیرگذار کرمان محسوب میشوند.
باغ هرندی مدتی نیز به عنوان ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر طبقهٔ همکف ساختمان موجود در آن بهعنوان موزهٔ سازهای سنتی و طبقهٔ اول آن بهعنوان موزهٔ باستانشناسی مورد بازدید علاقهمندان قرار میگیرد. این اثر در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۷۰ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست.
در گذشته آبرسانی درختان این باغ از طریق حوض که به وسیله چاه و گاوگرد (که در گذشته آب مورد نیاز آبیاری درختان را از دل زمین بیرون می آورد) پر می شد، تأمین می شدهاست. اکنون خوشبختانه گاوگرد و همه تجهیزات آن در ضلع جنوبی باغ موجود هستند. به گفته خانواده هرندی دو مسیر عبور آب مربوط به قنات طهماسب آباد و حسن آباد نیز از این باغ می گذشته است که یکی نزدیک در ورودی اصلی و دیگری نزدیک محل سکونت خدمه قرار داشته، که در حال حاضر آثار زیادی از آنها باقی نمانده است.
در جریان اجرای طرح دولت احمدینژاد (وزارت کشور و اطلاعات و ارشاد) به نحوی قاطع از آن حمایت کردند و صفار هرندی هنگامیکه انتقادات بالاگرفته بود گفت: با رسانههایی که در طرح امنیت اخلاقی اخلال کنند برخورد میشود.
توقیف ایلنا با اعتراضات فراوان تشکلهای کارگری، مطبوعاتی و احزاب مواجه شد و بیانیههای مختلفی در این رابطه صادر گردید. خبرنگاران و روزنامه نگاران نیز در نامهای به صفار هرندی وزیر وقت ارشاد، ضمن تبریک روز خبرنگار رفع توقیف از این خبرگزاری را خواستار شدند.
خبرگزاری کار ایران در میان همه خبرگزاریهای تازه تأسیس استقلال بیشتری نسبت به حکومت داشت. با روی کار آمدن دولت محمود احمدینژاد و قطع همه حمایتها از این خبرگزاری و منبع آن، خانه کارگر، این استقلال و در واقع فاصله بیشتر شد. دولت پخش بنهای کارگری را که منبع درآمدی برای خانه کارگر بود از کنترل این نهاد خارج کرد و از ارائه کمک ۳۰۰ میلیون تومانی که به سایر خبرگزاریها پرداخت شده بود نیز استنکاف ورزید، صفار هرندی وزیر ارشاد محمود احمدینژاد «عدم همراهی» با نظام را علت عدم کمک به ایلنا ذکر کرد. تضییقات مالی دولت اگر چه به تعطیلی این خبرگزاری منجر نشد، اما مشکلات فراوانی در پرداخت حقوق پرسنل و ادامه کار آن ایجاد کرد.