هرمن

معنی کلمه هرمن در لغت نامه دهخدا

هرمن. [ هَُ م ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) هورمون. ماده شیمیایی است که در یک جای بدن پیدا شده با گردش خون به جای دیگر بدن برده میشود تا آن را تحریک کند. ( فرهنگ انگلیسی حییم ). هرمن را در سال 1905 م. استرلینگ کشف کرده. هرمن ها را بر حسب تأثیرشان میتوان به چند گروه تقسیم کرد: اول هرمن های رویشی که در یاخته های رویایی و جنینی فراوان است و در هرجا که نمو بافتها باید سریعتر باشد بیشتر جمع میشود. بررسی در این هرمنها کاملاً بعمل آمده و طرز کار آنها تقریباً معین شده است از راه های صنعتی و شیمیایی هم موادی یافته اند که تا حدی میتوانند کار این هرمنها را انجام دهند و این مواد را هتراوکسین می نامند زیرا هرمن رویشی رااکسین می خوانند. دوم هرمنهای التیامی که در موارد پارگی بافت ها و اطراف زخمها پدید آمده موجب سرعت التیام میشود. اکسین هایی که در یاخته ها ساخته میشوند ساختمان شیمیایی گوناگون دارند و اعمال مختلف انجام میدهند و آنچه بتحقیق رسیده آن است که اکسین ها در قسمت های نورسته و نوچه های رستنی ها عمل مهمی دارند. از اکسین های مصنوعی هم میتوان برای انتقال رستنی از محلی به محل دیگر استفاده کرد و موجب تسریع نمو ریشه آنهاگردید تا زودتر در محل جدید که مناسب با رشد آنها نیست ریشه بدوانند. ( از گیاه شناسی حسین گل گلاب ص 29 ).

معنی کلمه هرمن در فرهنگ فارسی

(اسم ) قسمتی ازترشحات داخلی که وسیل. غدد مترشحه داخی ترشح میشود واثرتحریکی و حیاتی بر روی سایر اعضائ بدن دارد. هورمون های دارای برخی خواص مشترکند اولا مانند کاتالیزورها بمقدارخیلی کم دارای اثرات خیلی زیادی هستتدولی معذلک بادیا ستارها تفاوت کلی دارند مثلا در اثر حرارت ازبین نمیروند و یالااقل در مقابل حرارتی که دیاستازها را از بین میبرد مقاومت کرده و از بین نمیروند ثانیا خواص یک آنتی ژن را هم ندارند یعنی اگر ببدن حیوانات تزریق شوند نه موجب عادت میشود و نه تولید مصونیت میکند و نه سبب پیدایش آنتی کور در بدن میشود. ثالثا فاقد خصوصیت زئولوژیکی هستند یعنی هورمون های مشابه در حیوانات مختلفه دارای اثرات مشابه هستند مثلا آدرنالیتی که از قسمت مغزی غد. فوق کلیوی یک پستاندار گرفته شود با آدرنالینی که از پراگانگلیون های سگ ماهیهابدست آید دارای خواص فیزیولوژیکی مشابه هستند اخیرا برخی ازهورمون را بطور مصنوعی نیزتهیه کرده اند ارمون .

جملاتی از کاربرد کلمه هرمن

چنان کان گبر یزدان وا هرمن گفت مر این نادان احمق ما و من گفت
از مشاهیر این ایالت می‌توان اورسن ولز، وودی هرمن و استیو جابز را نام برد.
هیلنبرگ قبل از اینکه سرانجام شخصیت خود را تصور کند، چندین «جعل هویت وحشتناک» ساخته بود. او این مفهوم را با لورل و هاردی و پی-وی هرمن مقایسه کرد و گفت، "من فکر می‌کنم باب‌اسفنجی [از] عشق من به شورت‌های لورل و هاردی متولد شد. شما به چنین وضعیتی احمقانه که دوست دارید رسیده‌اید - این تأثیر زیادی داشت باب‌اسفنجی از این نوع شخصیت الهام گرفته شده‌است: معصوم - استن لورل. "
در سال ۱۹۵۷ یک گروه کوهنوردی اتریشی به قصد صعود به این قله به کشور پاکستان سفر کردند. راهنمای این گروه ماکروز اسکموک بود از دیگر اعضای مهم این تیم کوهنورد فریتز وینتراستلر، کورت دیمبرگر، یک کوهنورد اتریشی، یک عکاس و نیز یک کوهنورد معروف و هرمن بوهل (که به عنوان یکی از بهترین کوهنوردان اتریشی بعد از جنگ شناخته شده‌است) بودند. این صعود منجر به شناسایی یک ستیغ بر روی جبهه غربی کوه گردید؛ بنابراین آنان یک دهلیز برفی را صعود کردند و در ارتفاع ۵۷۹۱ متر اردو زدند.
داستان در سال ۱۸۵۱ در اورگن و کالیفرنیا، همزمان با تب طلا رخ می‌دهد. چارلی و ایلای به‌دنبال کشتن هرمن کرمیت وارم راهی کالیفرنیا می‌شوند که در این مسیر اتفاقات بسیاری رخ می‌دهد و پس از رسیدن به مقصد، ماجرا به شکلی متفاوت با نقشه ابتدایی ادامه پیدا می‌کند.
تم کوتاه مجموعه که توسط برنارد هرمن ساخته شده‌بود، در طول فصل یک و در تیتراژ اولیه پخش می‌شد. در پنج قسمت پایانی فصل، تیتراژ سورئالیست اصلی و متن «مغاک و اوج» به تیترازی متفاوت (که شامل چشمی سوسوزن می‌شد) و متنی کوتاه‌تر تغییر کرد؛ و در این پنج قسمت آهنگ هرمن هم به نسخه‌ای کوتاه‌تر تغییر داده شده بود.
فصل دوم در سی‌ام سپتامبر سال ۱۹۶۰ با قسمتی به نام "کینگ ناین برنمی‌گردد"، قسمتی با فضایی شبیه به اولین قسمت فصل یک، "بقیه کجائند؟"، آغاز شد؛ ولی جدا از داستان بقیهٔ عناصر همگی تازه شده بودند و با فصل اول فرق داشتند. تم اصلی ساختهٔ برنارد هرمن با تمی کوتاه‌تر از ماریوس کانستنت جایگزین شد. این آهنگ جایگزین که ترکیبی از گیتار و بانجو بود، شوکه‌کننده‌تر و نامنظم‌تر بود و هم‌اکنون از تم فصل یک بیش‌تر شناخته‌شده است. چشم سوسوزن به تیتراژی سورئالیست‌تر جهت هم‌خوانی بیش‌تر با نطق جدید سرلینگ تغییر داده‌شد و این‌بار برای معرفی داستان قسمت، خود سرلینگ جلوی دوربین ظاهر می‌شد؛ بر خلاف فصل اول که در آن فقط نقش راوی را داشت.
پناه عصمت عشق ار دهد امانِ تو فیّاض فرشته خیزی اگر خود با هرمن بنشینی
ایفری علاوه بر فعالیّتهای تحقیقاتی خود هرساله سخنرانان معروف جهان را نیز گردهم می‌آورد تا در محیطی غیررسمی به ارائه تجزیه و تحلیل‌های پرارزش خود در مورد مسائل بین‌المللی بپردازند؛ لذا هرسال حدود چهل سخنران را در پاریس گردهم میاورد. این رقم در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۴۲ سخنران بود. بیش از ده هزار نفر در این مجالس شرکت می‌کنند. از سخنرانان و مدعوین سال‌های اخیر می‌توان از شخصیّتهای زیر نام برد: نیکُلا سارکوزی، دمیتری مِدوِدِک، هو جینتائو، جلال طالبانی، حمید کارزایی، ولادیمیر پوتین، میخائیل ساکاچویلی، عبدولای واده، واتسلاف کلاوس، پرویز مُشرّف، عبدالله گول، ویکتور بوریس تَدیک، ویکتور ایانوکویچ، پُل کَگَمه، هرمن وَن رومپوی، مَنوئِل برَّزو، اَندِرس راسموسِن و … .